
Jean Paul Laurens
1800 utáni Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | francia |
Készítés ideje | modell: 1880 körül; öntés: 1900 körül |
Tárgytípus | szobor |
Anyag, technika | bronz |
Méret | 32,5 × 21 × 19 cm |
Szignó | A talapzaton elõl félkörben a puha agyagba írtan: J. BASTIEN-LEPAGE. |
Leltári szám | 52.601.U |
Gyűjtemény | 1800 utáni Gyűjtemény |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
Részletgazdag és pszichologizáló portréi, nagy visszahangot keltő, a paraszti élet mindennapjait ábrázoló naturalista festményei mellett Jules Bastien-Lepage rövid karrierje során néhány szobrot is készített. Féltucatnyi ismert plasztikájához tartozik a Pásztorleány is: a bronzból öntött, kis méretű, lazán megformázott figura hosszú botjára támaszkodik, tekintete a távolba réved. A felület rusztikus megmunkálása kiemeli a lány ruházatának egyszerűségét és az arc markáns vonásait, melyek eltérnek a kor szépségideáljától. A különböző szoborpéldányok különböző címei a mű eltérő értelmezéseit tükrözik: egyesek a művész falusi motívumaihoz kötik az alkotást, mások Szent Johannát ismerik fel a pásztorlány alakjában. Bastien-Lepage komoly kritikai vitákat váltott ki az 1880-as párizsi Szalonon bemutatott képével, melyen a naturalista felfogásban megfestett Jeanne d’Arcot a látomásaiban megjelenő szentekkel együtt ábrázolta. A szokatlan pszichikai állapotok, az önkívület, az álmodozás visszatérő elemei a festő alkotásainak – a merengő figurák gondolatainak, az enigmatikus (üres vagy éppen egzaltált) tekinteteknek a megfejtését azonban rendszerint a nézőre hagyta.
Kovács Anna Zsófia
Illyés, Mária, Verő, Mária (ed.), XIX. századi francia művek, A Szépművészeti Múzeum gyűjteményei/The Collections of the Museum of Fine Arts, Budapest 4, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2001, 112-113. o.
Mácsay, Kriszta – Gimesy, Péter, 19. század, Korszakok a múzeumban, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2023, 57-61. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.