En
Vissza a találatokhoz

Nő orgonával Albert-Ernest Carrier-Belleuse

Alkotó

Albert-Ernest Carrier-Belleuse Anizy-le-Château 1824 – 1887 Sèvres

Kultúra francia
Készítés ideje modell: 1880 körül; öntés: 1884
Tárgytípus szobor
Anyag, technika terrakotta
Méret

60 × 37 × 27 cm, 19 kg

Szignó

Hátul a hát bemélyedõ részén: “A. CARRIER-BELLEUSE” , eredetileg az agyagmodellbe bevésett és az égetés után átjavított betûkkel.
Mellette festékkel, függõlegesen: 3166

Leltári szám 56.7.U
Gyűjtemény 1800 utáni Gyűjtemény
Kiállítva Ez a műtárgy nincs kiállítva

Albert-Ernest Carrier-Belleuse sikeres karrierje során szobrászként számos területén tevékenykedett: portréival, mitológiai témájú alkotásaival a párizsi Szalon rendszeres kiállítója volt, emellett iparművészettel és épületdíszítéssel is foglalkozott, 1875 után a sèvres-i porcelánmanufaktúra művészeti vezetője lett. A II. Császárság egyik legfoglalkoztatottabb szobrászaként népes műhelyt működtetett – ennek keretében vette szárnya alá a fiatal Auguste Rodint is, aki 1864–1871 között tanítványa, asszisztense volt. Alkotásain az itáliai reneszánsz hatása, illetve a francia rokokó vidám, könnyed szellemisége, érzéki, mozgalmas előadásmódja is tetten érhető.
Carrier-Belleuse számos dekoratív büsztöt készített bronzból, márványból és terrakottából, amelyek fiatal, kacér hölgyeket jelenítenek meg. Fantáziaalakjait különféle díszítőelemekkel – gyümölcsökkel, virágokkal, drapériákkal – tette egyedivé. Ezek sorába illeszkedik a budapesti mellszobor is: a lekerekített vállú, dús keblű, hívogató tekintetű figura a kor női ideálját testesíti meg, alakját a hosszú hajkoronával összefont orgona- és rózsafürtök még vonzóbbá teszik.

Kovács Anna Zsófia

Bibliográfia

Illyés, Mária, Verő, Mária (ed.), XIX. századi francia művek, A Szépművészeti Múzeum gyűjteményei/The Collections of the Museum of Fine Arts, Budapest 4, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2001, 116-117. o.

A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.

Kiállításaink közül ajánljuk