
Szürrealista élmény a Poliból való kollégákkal
1800 utáni Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | dán |
Készítés ideje | 1952 |
Tárgytípus | szobor |
Anyag, technika | vas |
Méret | 36,5 x 27 x 27 cm |
Leltári szám | 69.2.U |
Gyűjtemény | 1800 utáni Gyűjtemény |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
Robert Jacobsen dán szobrász az 1940-es években alkotta meg első absztrakt szobrait. Ezekben az években Antoine Pevsner hatott művészeti szemléletmódjára. Hamarosan csatlakozott a Denise René Galéria köré csoportosuló absztrakt, konstruktivista művészeti törekvéseket képviselő alkotókhoz. A nagy elődök, elsősorban Kazimir Malevics, Moholy-Nagy László, Piet Mondrian és az orosz konstruktivisták művészeti és elméleti teóriái hatottak a galéria vonzáskörében dolgozó művészekre.
Jacobsen előkészítő rajzok és bonyolult matematikai tervek nélkül, spontán hegesztette és kovácsolta a fémlapokat absztrakt, rácsszerű szerkezetekbe. A francia fővárosban kezdett el vassal és acéllal dolgozni. A ritmus, mozgás és a tér lett vizsgálódásának tárgya, ugyanakkor a szobrot alkotó elemek közötti üres tér vált műveinek központi elemévé. Alkotásai egyszerre harmonikusak és mégis vibrálóan élénkek. Geometrikus, egyszerű elemekből összehegesztett vas szobraival a Denise René Galéria köré csoportosuló művészek központi figurája lett, 1948-53 között több egyéni kiállítást is rendeztek neki. Ezekben az években leginkább feketére festett vas szobrokat készített. A fekete festéktől azonban nem lettek ridegek az alkotások. Bár semleges színt kaptak, az anyag felülete is egységesebb, simább lett.
Az 1952-ben készült, hasábokból és háromszög alakú lemezekből hegesztett, feketére festett vas Kompozíció az egykor a Denise René Galéria alkotói köréhez tartozó híres, magyar származású op-art művész, Victor Vasarely ajándékaként került a Szépművészeti Múzeumba. Az alkotás tárgya az egyszerű formák és az általuk lehatárolt üres tér kapcsolatának dinamikus feszültsége.
Somodi Anett
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.