
Régi bajtársak
1800 utáni Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | francia |
Készítés ideje | modell: 1900 körül; öntés: 1902–1917 között |
Tárgytípus | szobor |
Anyag, technika | bronz |
Méret | 18 × 12 × 11 cm |
Szignó | A figura bal alsó lábszára alatt, a talapzat oldalán, összefonódó betükkel: AM. |
Leltári szám | 5038.U |
Gyűjtemény | 1800 utáni Gyűjtemény |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
Maillol pályáját festőként, majd szőnyegtervek készítésével kezdte; ez utóbbival szembetegsége miatt fel kellett hagynia. Az 1890-es években szoros barátság fűzte Rippl-Rónai Józsefhez, kapcsolatuk mindkét művész pályája szempontjából fontos volt. Maillol az évtized közepétől kezdett kisebb agyagfigurákat készíteni, és ettől kezdve csak a szobrászatnak élt. Rodin mozgalmas, érzéki formáival szemben visszafogott, egyszerű és kiegyensúlyozott mintázás jellemzi munkáit. A művész saját bevallása szerint a szépséget, és nem a jellegzetességet kereste.
A térdelő fiatal leány agyagfiguráját Maillol maga égette ki. Ez a modellpéldány is szerepelt azok között a kis méretű kompozíciók között, amelyeket Ambroise Vollard műkereskedő megvásárolt, és 1902-ben a galériájában bemutatott. A festmények és szőnyegtervek mellett először volt látható Maillol újabban készült szobrainak a sorozata. A kiállítás nagy művészi sikert aratott, de az anyagi haszon érdekében Maillol a bronzba öntésük teljes jogát átengedte a műkereskedőnek. Ezek egy példányát vásárolta meg Nemes Marcell, és ajándékozta a Szépművészeti Múzeumnak.
Tóth Ferenc
Illyés, Mária, Verő, Mária (ed.), XIX. századi francia művek, A Szépművészeti Múzeum gyűjteményei/The Collections of the Museum of Fine Arts, Budapest 4, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2001, 164-166. o.
Ruttkay, Helga (ed.), Múzeumi Kalauz: Magyar Nemzeti Galéria, A Magyar Nemzeti Galéria kiadványai, Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2018, 251. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.