
Műcsarnok Hadikórháza
1800 utáni Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | francia |
Készítés ideje | modell: 1884; öntés: 1899-1918 között |
Tárgytípus | szobor |
Anyag, technika | bronz |
Méret | 71,5 x 43 x 44 cm |
Szignó | Közvettlenül a nõ bal combja alatt, a sziklán : Rodin (gipszbe irt) |
Leltári szám | 68.1.U |
Gyűjtemény | 1800 utáni Gyűjtemény |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
Rodin 1884-ben, ugyanabban az évben mintázta A csók című kompozícióját, mint Az örök tavaszt, és kétségtelen a rokonság a két alkotás között. A szobrász témáválasztásában gyakran előtör a szenvedélyes vágy, a szexuális féktelenség, de mindenekelőtt az emberi test szépsége foglalkoztatta. A megformálásban azonban eltérő utat választott: míg Az örök tavasz esetében az érzéki testeknek az őket magukba záró masszív tömbből való kiszabadulása ragadja meg a nézőt, itt az összeölelkező pár egymásba zártsága nyűgözi le.
A csók közvetlen kapcsolatban áll A Pokol kapujával, melynek egy korai agyagmintáján Paolo és Francesca egymásba fonódó alakjai ugyanilyen beállításban jelennek meg, de ez a későbbiekben módosult. Az eredeti minta felnagyításával és önálló kompozícióként való megvalósításával megszületett a modern szobrászat egyik legismertebb alkotása. Népszerűségét annak is köszönhette, hogy Rodin engedélyezte a modell nagyobb példányszámú, különböző méretű bronz sokszorosítását a Barbedienne öntőcégnek – egy ilyen darab került később magángyűjteményből a múzeum birtokába.
Tóth Ferenc
Illyés, Mária, Verő, Mária (ed.), XIX. századi francia művek, A Szépművészeti Múzeum gyűjteményei/The Collections of the Museum of Fine Arts, Budapest 4, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2001, 124-126. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.