
Megváltás
1800 utáni Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | belga |
Készítés ideje | modell: 1896 előtt; öntés: 1896 előtt |
Tárgytípus | szobor |
Anyag, technika | bronz |
Méret | 36 × 36,5 × 25,5 cm |
Szignó | elől: Ch. Van der Stappen |
Leltári szám | 2199.U |
Gyűjtemény | 1800 utáni Gyűjtemény |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
Charles van der Stappen radikálisan átformálta a belga szobrászatot. Negyed évszázadon át működött a brüsszeli Királyi Képzőművészeti Akadémia tanáraként, majd igazgatójaként, ezáltal művészetfelfogása egy sor, később jelentős szobrászati karriert befutó tanítvány műveiben élt tovább. Belgiumban neki köszönhetően vehettek először részt nők szobrászati képzésen. Stílusa Paul De Vigne stílusával rokon, de Constantin Meunier művészete is nagy befolyással volt rá. Meunier, valamint Auguste Rodin hatására Van der Stappen művészete 1890 körül stílus- és tematikai változáson ment keresztül, ezáltal munkássága közelebb került az újító szellemű irányzatokhoz.
Van der Stappen az emberi érzéseket tiszta szobrászati eszközökkel közvetítette, és műveinek előszeretettel adott fogalmakat kifejező címeket, például A szorongás című bronzszobor esetében is. A szobor 1902-ben debütált Budapesten a Műcsarnok tavaszi tárlatán, és innen vásárolták meg a Szépművészeti Múzeum számára.
Izsák-Boda Bianka
Tóth, Ferenc, Donátorok és képtárépítők. A Szépművészeti Múzeum Modern Külföldi Gyűjteményének kialakulása, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2012, 118., 171. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.