
Szív-tér I.
1800 utáni Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | német |
Készítés ideje | 1906 |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, vászon |
Méret | 60 x 55 cm |
Leltári szám | 270.B |
Gyűjtemény | 1800 utáni Gyűjtemény |
Kiállítva | Szépművészeti Múzeum, Földszint, Grafikai Gyűjtemény |
Hermann Graf a késői német realizmus ma már kevéssé ismert képviselője. Tagja volt a müncheni Kunstvereinnak. Munkásságának csúcspontja azonban csupán néhány éves periódust ölel fel: munkái kiállításokon csak 1904-től jelentek meg rendszeresen, utolsó datált műve pedig 1908-ra tehető. Főleg portrékat, csendéleteket és enteriőröket festett. Stílusa sok tekintetben Jan Vermeer képeire emlékeztet. A mozdulatlanságot vitte vászonra és gyakran ábrázolt feladatukat magányosan végző figurákat. A holland mesterhez hasonlóan őt is lenyűgözte a tárgyakon megcsillanó fény és a napsugártól ragyogó szobabelső.
A biedermeier szobát ábrázoló képe, melyből több hasonló változat is született, egy polgári enteriőrbe enged betekintést. Mindegyik verzión ugyanaz a szobasarok látható, de a bútorzat, illetve a zárt vagy nyitott ajtó megkülönbözteti őket. A budapesti képen az ajtó üvegén visszatükröződő fényben finom porszemcsék csillognak. A falon látható kis családi képek a biedermeierre jellemző bensőséges, bizalmas hangulatot kölcsönöznek a festménynek. A kép keletkezési dátuma, 1906, jól mutatja a biedermeier ízlés hosszú továbbélését lakásbelsőkben és bútorstílusban.
Izsák-Boda Bianka
Peregriny, János, Az Országos Magyar Szépművészeti Múzeum állagai. 3.rész, Új szerzemények. 3. füzet: a, Plastikai művek; b, Az 1913. évi szerzemények; c, Kifüggesztésre, elhelyezésre és kezelésre vonatkozó adatok: d, Sorszámszerinti jegyzék; e, Tárgymutató; f, Javítások; g, Tartalomjegyzék, Országos Magyar Szépművészeti Múzeum, Budapest, 1915.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.