
Szobrok a firenzei Niobida-szoborcsoportból: Menekülő Niobida
Antik Gyűjtemény - gipszmásolatok
Alkotó | |
---|---|
Készítés helye | August Gerber, Köln |
Készítés ideje | 20. század eleje (gipszmásolat), Kr. u. 150-200, Kr. e. 4. századi szobor nyomán (eredeti) |
Tárgytípus | gipszmásolat |
Anyag, technika | gipsz |
Méret | 94 x 49 x 33,5 cm |
Leltári szám | Ag.178 |
Gyűjtemény | Antik Gyűjtemény - gipszmásolatok |
Kiállítva | Csillagerőd (Komárom), Híres művek a Kr. e. 4. századból és ókori hatásuk, VII. terem |
A centocellei Erósz szobor gipszmásolata.
A pároszi márványból faragott vatikáni torzó serdülő ifjúként ábrázolja Erószt. Középen elválasztott, dús, hullámos haja a válláig ér, a homlokán pedig Héraklész-csomóba van kötve (a csomó oltalmazó amulettként szolgált). Tekintetét jobbra, lefelé fordítja. Kezében íjat és nyílvesszőt tarthatott – ezzel lobbantja szerelemre az embereket. A szoborhoz szárny is tartozott, amelyet külön faragtak meg, majd a háthoz csapoltak.
A jellegzetes, S alakot formáló testtartás alapján a szobor Praxitelész iskolájához köthető. Népszerűségét tanúsítja, hogy a típusnak közel harminc ókori feldolgozása ismert. A gipszmásolat mintáját adó márványszobrot tehát a Kr. u. 2. század második felében faragták egy Kr. e. 4. századi görög szobor nyomán. 1772-ben került elő Róma Centocelle városrészében. Ma a vatikáni Musei Vaticaniban őrzik.
Hekler, Antal, Az antik gipszgyűjtemény I-II., Budapest, 1919-1920, 1923, no. 324. sz.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.