
Pszeudó 2015 (investigations)
1800 utáni Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | olasz |
Készítés ideje | 19. század eleje |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, vászon |
Méret | 46 x 63,5 cm |
Szignó | lent, balra: Chilone V. |
Leltári szám | 90.B |
Gyűjtemény | 1800 utáni Gyűjtemény |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
Vincenzo Chilone szegény, velencei kézműves családból származott, pályáját selyemharisnya-készítőként és fafaragóként kezdte, majd Francesco Battaglioli vedutafestő műhelyében képezte magát. Anyagi szükségből színházi építészként, díszlet- és freskófestőként is tevékenykedett.
Chilone a 18. századi nagy velencei táj- és vedutafestők, különösen Canaletto nyomdokain járt, a mester egyik leghűségesebb követőjeként számontartott művész volt. Az angol mintára, Európa-szerte divatossá vált Grand Tour hatására a velencei veduták, perspektivikus városi látképek iránti óriási kereslet Chilone számára is megélhetést biztosított. Műveinek magas technikai színvonalát, topográfiai részletgazdagságát kortársai is elismerték, emiatt gyakran Canaletto neve alatt értékesítették képeit.
A Szent Márk térnek ezt a bazilikára néző emblematikus látképét Chilone többször is megfestette. Az egyiránypontos perspektívát alkalmazó, mérnöki precizitással kivitelezett látkép szerkezete a tekintetet a Szent Márk-székesegyház kapujához vezeti. A kristálytiszta fényben tündöklő, ékszerfinomságú épületekkel határolt teret a festő – a műfaj hagyományainak megfelelően – álldogáló, nézelődő staffázsfigurákkal élénkíti.
Lovass Dóra
Tóth, Ferenc, Donátorok és képtárépítők. A Szépművészeti Múzeum Modern Külföldi Gyűjteményének kialakulása, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2012, 141. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.