
Bánkódó Mária Magdolna
Régi Képtár
Alcím | Passió-sorozat táblája |
---|---|
Alkotó | |
Kultúra | németalföldi |
Készítés ideje | 1530–1533 között |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, tölgyfa |
Méret | 66,5 × 82,5 cm |
Leltári szám | 2006.2 |
Gyűjtemény | Régi Képtár |
Kiállítva | A műtárgy megtekinthető az állandó kiállításban |
Krisztus szenvedéstörténetének ezen a jelenetén harmonikusan érvényesülnek azok a művészi hatások, melyek a brüsszeli mestert a flamand reneszánsz formanyelv kialakításában segítették. A kompozíciót Dürer metszete ihlette, akivel személyes kapcsolata is volt, az alakok megformálásában pedig Raffaello műveinek ismerete tükröződik, akinek Az Apostolok cselekedetei kárpitsorozatát Brüsszelben szőtték le, és Van Orley bizonyára tanulmányozta a nagy olasz mester ahhoz készített kartonjait. Kárpitterveket ő maga is készített, így egy Passió sorozatot is, melyen ugyanaz a négy stáció látható – vagyis Krisztus az Olajfák hegyén, A töviskoronázás, A keresztvitel és A kereszt felállítása előtt – mint azon a táblakép sorozaton, amelyhez ez a budapesti darab tartozik. Ez a négy festmény III. Nassaui Hendrick, az Orániai ház első hercege és harmadik felesége, Mencía de Mendoza, spanyol hercegnő megrendelésére készült, amit a képek hátoldalára festett családi címereik igazolnak. Amikor a Marquesa 1535-ben Spanyolországból Bredába érkezett, az őt kísérő szállítmány leltárában pontosan leírták a négy ládát, melyekben a Passió-képek vele utaztak. Az egykor összetartozó további darabokat ma Hannover, Oxford és Edinburgh múzeuma őrzi.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.