
Athéni feketemázas csésze töredéke
Antik Gyűjtemény
Készítés ideje | Kr. e. 320–300 körül |
---|---|
Tárgytípus | váza |
Anyag, technika | festett, korongolt, domborműves, agyag |
Méret | magasság: 52 cm, szájátmérő: 24,7 cm |
Leltári szám | 2008.3.A |
Gyűjtemény | Antik Gyűjtemény |
Kiállítva | Szépművészeti Múzeum, Mélyföldszint, Klasszikus ókor, Hellasz – Itália – Róma |
A kratér – az a nagyméretű, szélesszájú edényfajta, amelyben a görögök a bort vízzel keverték – elmaradhatatlan szereplője volt a lakomáknak és az azokat követő symposionoknak. Az igényesebb példányok bronzból készültek, és olykor szinte ember-méretűek voltak. A jóval nagyobb számban megmaradt agyagból készült és általában figurális festéssel díszített kratéroknak több változata alakult ki. Spártai eredetű volt az a típus, amelyet voluta-kratérnak neveznek, mert eredetileg a patkó-alakú vízszintes füléhez csatlakozó függőleges elem fölül az edény szélére támaszkodó spirális-volutában végződött. Ez a forma népszerű volt a 6–5. századi athéni kerámiában, igényesen elkészített példányai iránt Itáliában az etruszkok és a betelepülő görögökkel szoros kulturális kapcsolatban élő dél-itáliai népek közt is jelentős kereslet volt. A 4. század első negyedében az athéni kerámiából eltűnt a voluta-kratér, Dél-Itáliában viszont, elsősorban Apulia (a mai Puglia) műhelyeiben a legnépszerűbb vázaformák egyike lett. Itt alakult ki a 4. század második negyedében az a változata, amelyben a volutákat korongok helyettesítették, lapjukon domborműves, színes festésű maszkkal. Ezek közé tartozik ez a budapesti példány is.
A dél-itáliai kerámia-műhelyekben a vázákat általában az ún. vörösalakos technikával díszítették, vagyis a sötétbarna-fekete háttéren vörös színűek voltak az ábrázolások. Ez az Athénban Kr. e. 530 táján feltűnt és két évszázadon át uralkodó díszítésmód a 4. század közepétől egyre inkább divatjamúlttá vált, és Athénban rövidesen teljesen megszűnt. A nagy dél-itáliai műhelyekben még jó fél évszázadon át nagy mennyiségben készültek vörösalakos díszítésű vázák, de emellett mind erősebb lett az igény új technikák, új színhatások alkalmazására. A tengerparti Tarentumban működtek a művészileg legjelentősebb és legnagyobb hatású vörösalakos műhelyek. A hagyományokkal legmerészebben szembeforduló és új lehetőségeket a legszerencsésebben megvalósító műhelyek és mesterek működésének színhelye azonban úgy tűnik, Canosa és környéke volt.
Az ókori Canusium az Adriai-tengertől pár kilométernyire, az Ofanto folyó déli partján fekszik, Apulia északi részének, Dauniának a déli szélén. Már a Kr. e. 7–6. században a kerámiaművesség egyik virágzó központja volt, de korán megjelentek leletei közt a bennszülött lakosság által igényelt importált görög edények is. Helyi és görög elemek szerves együttélése, állandó kölcsönhatása jellemezte a város kultúráját ókori története egész folyamán. A település a Kr. e. 4. században öltött városias formát. A görög áruk mellett a század második felében jelentős piaca volt itt a Tarentumban virágzó vörösalakos vázafestészet legjobb mestereinek is. A század utolsó harmadában tanítványaik létesítettek nagy kapacitású műhelyeket a városban, amelyekben újfajta díszítésmódokat is alkalmaztak.
A budapesti kratér különlegesen ritka festésmódjával ezek közé sorolható. A vázaforma csak arányaiban különbözik a vörösalakos kratéroktól. Festése viszont teljes egészében a fordítottja az Athénból tanult technikának: a díszítés minden részletében ráfestéssel került a barnásvörös színnel bevont edény felületére. Többszínű részleteivel kétségtelenül kísérlet volt ez a canosai kerámia következő korszakában uralkodóvá vált polichróm festésre, de még a Tarentumból jött mesterek műhelyében. A díszítés stílusa alapján a váza a kor legjelentősebb tarentumi vázafestője, a Dareios-festő követőinek, főként a Baltimore-festő körének művészetéhez kapcsolódik. Készülése idején, kb. a 320–280 közti években Tarentumnak és körzetének műhelyeiből teljesen eltűnt a voluta-kratér, a canosai-dauniai műhelyekben pedig kizárólag sírbatételre használták. Ezt tanúsítja, hogy az edények alját, mint a budapesti vázáét is, átlyukasztották.
Funeráris rendeltetésének ismeretében kell megkísérelni a kratér ábrázolásainak értelmezését is. A főoldalt már az is megkülönbözteti a hátoldaltól, hogy csak itt vannak domborműves maszkok a voluták helyén. A főjelenet két, szinte teljesen szimmetrikusan ábrázolt lovas ifjú harca. A különbséget a lovak színe jelenti: az egyiké fehér, a másiké kékesszürke – ismerős szín az etruszk sírfreskók Alvilág-istenének ábrázolásáról. A jelenet tehát – egy elveszett római dráma címét idézve – mortis et vitae iudicium, viadal életre-halálra. Talán nem irreális az az értelmezés, amely szerint a két szembenálló harcos ugyanannak az alaknak a megjelenítése két léthelyzetében. A viadal kimenetelét a váza rendeltetése jelzi. A kép teljességéhez hozzátartozik a váza nyakán a virágokból kiemelkedő nőalak. A sírvázák egy kitűnő értelmezője szerint “jelképes utalásul a virágzó túlélésnek a halállal szembeszegzett világára”. Egyelőre csak találgatni lehet, hogy a hátsó oldal egyébként szokványos és alighanem más kéz által festett női feje is bevonható-e ebbe az értelmezésbe.
A főoldal jelenete egyelőre egyedülálló az ismert dél-itáliai vázákon. Előzményét a helyi hagyományokat szívósan és tudatosan őrző apuliai kerámia egy két évszázaddal korábbi, mind stílusában, mind formájában helyi vonásokat mutató példányának főoldalán lehet megtalálni.
SZILÁGYI JÁNOS GYÖRGY szövege nyomán
Vandlik, Katalin, Corpus vasorum antiquorum. Hongrie. Fascicule 4., Budapest, Musée des Beaux-Arts, Corpus vasorum antiquorum 4, “L’Erma” di Bretschneider, Roma, 2023, 46–46. o., 34–35. tábla.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.