
And grind hard stone to meal
1800 utáni Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Készítés ideje | 2004 |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | akril, vászon |
Méret | 30 × 30 cm (egyenként, 25 darab) |
Leltári szám | 2008.3.B |
Gyűjtemény | 1800 utáni Gyűjtemény |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
A Montagne Sainte-Victoire huszonöt négyzetre bontva című festmény egy, a hegy körvonalát kijelölő szalagból áll, a szalag egyes elemei hiányoznak.
Vera Molnár kiindulópontja a Gauss-görbe vonala volt, amelyben egy adott pillanatban felismerte a Paul Cezanne által több tucatszor megfestett, Aix-en-Provence határában magasodó hegyet: a ráismerés emléke a múzeum gyűjteményében több kollázs is, amelyeket provence-i látogatásai egyikén, a művész az aixi Fondation Vasarely ablakából készített. A Montagne Sainte-Victoire körvonala – Cezanne és Vera Molnár közös motívuma – alkalmas a két művészi eljárás összehasonlítására: Cezanne a természet állandóságát és folyamatos változását kívánta modellezni, s ezt a vizuálisan megragadható világ építőelemének, a színes ecsetvonásnak a „feltalálásával”, a természeti képnek a vásznon való újjáépítésével érte el. Vera Molnár a matematikában találja meg a bennünket is magába foglaló világ alapanyagát, s a matematikai szabályok szerint felépített görbe részekre osztásával, s e részek fokozatos, lépésenként meghatározott torzításával jutott el a hegy körvonalának meghatározásához.
Geskó Judit
Ruttkay, Helga (ed.), Múzeumi Kalauz: Magyar Nemzeti Galéria, A Magyar Nemzeti Galéria kiadványai, Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2018, 278. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.