En
Vissza a találatokhoz

Triptichon-oltárkép: Assisi Szent Ferenc, Mária mennybevitele, Padovai Szent Antal; a predellán: Alexandriai Szent Katalin , Mária mint a Napbaöltözött asszony (mulier amicta sole) Joachim és Szent Anna között, Mária Magdolna a pusztában Marchei festő

Alkotó

Marchei festő 16. század eleje

Kultúra itáliai
Készítés ideje 1514
Tárgytípus festmény
Anyag, technika olaj, fa
Méret

231,3 × 227,5 cm
középkép: 189 × 75 cm
szárny: 117,5 × 44 cm

Leltári szám 1405
Gyűjtemény Régi Képtár
Kiállítva Ez a műtárgy nincs kiállítva

Ezt az alig ismert triptichon-oltárképet Pulszky Károly, a budapesti Országos Képtár igazgatója vásárolta a Szépművészeti Múzeum számára 1893-ban Velencében, Luigi Resimini műkereskedőtől 3500 líráért.

A fő táblák alján olvasható feliratból megtudhatjuk, hogy a művet 1514-ben Giovanni Francesco di Jacopo degli Assalti fermói polgár rendelte meg (HOC OPVS F(ECIT). F(IERI). D(OMI)NVS / IOANNES FRANCISCVS IACOBBI DE ASSA/LTIS. C(IVIS). F(IRMANUS). M. CCCCCXIIII). A De Assalti család az Ascoli Piceno melletti Offidából származott, s a dokumentumokban már a 14. századtól kezdve kimutatható Fermóban. Az oldalsó táblákon ábrázolt ferences szentek (Assisi Szent Ferenc, Padovai Szent Antal) arra utalnak, hogy az oltárképet egy ferences kötődésű templomba szánták (talán a fermói San Francesco-templomba). Szűz Mária mennybemenetele igen népszerű téma volt az 1500-as évet követő évtizedekben az oltárképek középső tábláján, s esetünkben talán Fermo városára is utal, melynek a Nagyboldogasszony a fő patrónusa. Az alkotó neve ismeretlen, de úgy tűnik, a Marche-vidékről származó, helyi mester lehetett.

1815-re az oltárkép már Lapedone mellett, a Santa Maria in Saltareccio nevű kis templomban volt, mely korábban a reformált minorita konventuális rend tulajdonában állt (lásd: „Ha un ampio Coro, ed un solo altare, in cui rimane un Quadro Semigotico, e sotto cui vi è questa iscrizione: hoc opus fieri fecit Joannes Jacobi de Assaltis Civis Firmanus 1513”, Antonio Brandimarte, Plinio seniore illustrato nella descrizione del Piceno… 1815, pp. 259-262). Úgy tűnik, hogy a birtok, amelyen a kolostor állt, később egy bizonyos Domenico Ranaldi kezébe került (Luigi Rossi, in iluoghidelsilenzio.it/castello-eremo-di-saltareccio-lapedona-fm/, letöltve: 2023. október 30.), aki talán elidegenítette az oltárképet. Pulszky Károly 1893-ban arról számolt be, hogy „ezt a művet a rajta levő felirás szerint Chieti-i polgárok ajánlották fel az odavaló egyház egyik kápolnájának díszítésére” (Budapest, Szépművészeti Múzeum, Irattár, 9/1893). Ennek a ma már nem létező feliratnak a hitelessége azonban kétséges.

A korábbi publikációkban az oltárkép dátumaként 1512 vagy 1513 szerepelt, mivel az utolsó két számjegy nehezen olvasható.

Sallay Dóra ©2024

A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.

Kiállításaink közül ajánljuk