
Nagy intenzitás
1800 utáni Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | francia |
Készítés ideje | 1863 |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, vászon |
Méret | 55 x 65 cm |
Szignó | lent, középen: Eug. Delacroix 1863 |
Leltári szám | 72.7.B |
Gyűjtemény | 1800 utáni Gyűjtemény |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
Szenvedélyes, mozgalmas kompozíciói, érzéki, intenzív színhasználata és bravúros ecsetkezelése a francia romantika vezéralakjává avatták Eugène Delacroix-t. Noha Budapesten őrzött két alkotása pályája utolsó szakaszában készült, a mester az orientalista témához csaknem harminc évvel korábbi emlékeiből merített: 1832-ben tett több hónapos marokkói utazása hosszú évtizedeken át ihletül szolgált számára.
Az 1863 áprilisában befejezett Arab tábor, éjszaka Delacroix utolsó alkotásainak egyike. A festő itt is emlékezetből dolgozott: marokkói útja során egy népes társasággal átszelte a sivatagot, vásznán az ott töltött éjszakák benyomásait idézte fel. A táborozó arab férfiak a tűz köré gyűltek a sötét sivatagi éjszakában; ez a kötetlen beszélgetés és a pihenés ideje. A kompozíció erős fény-árnyék hatásokra, a felhőkön finoman átszűrődő tompa holdfény és a forró lángok kontrasztjára épül.
Kovács Anna Zsófia
Illyés, Mária, Verő, Mária (ed.), XIX. századi francia művek, A Szépművészeti Múzeum gyűjteményei/The Collections of the Museum of Fine Arts, Budapest 4, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2001, 22-23. o.
Mácsay, Kriszta – Gimesy, Péter, 19. század, Korszakok a múzeumban, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2023, 20-23. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.