
Női fejes tondó
Régi Szobor Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | itáliai |
Készítés ideje | 1515 körül |
Tárgytípus | dombormű |
Anyag, technika | márvány |
Méret | 29 × 48 × 4 cm, 14 kg |
Leltári szám | 1138 |
Gyűjtemény | Régi Szobor Gyűjtemény |
Kiállítva | Szépművészeti Múzeum, Második emelet, Európai szobrászat 1350-1800, 2. terem |
Jóllehet Giovan Francesco Rustici műkedvelőként kezdte pályáját, fő műve, a firenzei keresztelőkápolna északi kapuja fölött magasodó Keresztelő Szent János prédikációja, a legnagyobb itáliai szobrászok sorába emeli. Budapesti lapos domborművét (rilievo schiacciato) Donatello (1386/1387−1466) száz évvel korábbi, azonos témájú műve ihlette, míg egyes részleteket Paolo Uccello (1397 körül − 1475) és Sandro Botticelli (1444/1445−1510) festményeiről kölcsönzött, az antikvitás művészetét pedig a Pantheon idézi a művön. Szent György ágaskodó lova Leonardo (1452−1519) invencióját tükrözi, amelynek szép példája a híres budapesti Lovas. Ezek a finom utalások elsősorban a szobrászhoz közel álló humanista köröknek szólhattak.
Balogh, Jolán, Katalog der ausländischen Bildwerke des Museums der bildenden Künste in Budapest, IV – XVIII. Jahrhundert: 1. Textband Bd. 1, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1975, 114-115. o., 144. sz., 184.
Dal Poggetto, Maria Grazia Ciardi Dupré, “Recensione – Jolán Balogh, Katalog der ausländischen Bildwerke der Museums der bildenden Künste in Budapest. IV-XVIII Jahrhundert Budapest, Akadémiai Kiadó, 1975 Vols. 2: I, Textband; II, Bildband.”, Prospettiva 8-11 (1977), 63-67 o.
Radványi, Orsolya (ed.), Múzeumi kalauz: Vezető a Szépművészeti Múzeum régi gyűjteményeihez, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2021, 137. o.
Radványi, Orsolya – Böröczki, Noémi (eds.), Museum Guide: Old collections of the Museum of Fine Arts, Budapest, Museum of Fine Arts, Budapest, 2021, 137. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.