
Szent Borbála
Régi Szobor Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | itáliai |
Készítés ideje | 14. század második fele |
Tárgytípus | szobor |
Anyag, technika | festett fűzfa |
Méret | 152 × 47 × 40 cm |
Leltári szám | 1182 |
Gyűjtemény | Régi Szobor Gyűjtemény |
Kiállítva | Szépművészeti Múzeum, Második emelet, Európai szobrászat 1350-1800, 1. terem |
A gyűjtemény legkorábbi Madonnái közé tartozó szobor különlegessége, hogy eredeti festése és aranyozása nagyrészt megőrződött. A középkorban,
majd a barokkban széles körben elterjedt, hogy a szobrokat jelentősebb egyházi ünnepeken drága csipkébe, selyembe vagy brokátba öltöztették. A Madonna fejdíszéből és a kis Jézus ruhájából feltehetően a barokk korban azért faragtak le, hogy az öltöztetésüket lehetővé tegyék. A sienai művészet hatása alatt dolgozó fabrianói festő, Allegretto Nuzi (1316/1320−1373/1374) Madonnáival való hasonlósága miatt a budapesti szobor is ebben a környezetben
készülhetett.
Balogh, Jolán, Katalog der ausländischen Bildwerke des Museums der bildenden Künste in Budapest, IV – XVIII. Jahrhundert: 1. Textband Bd. 1, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1975, 48-49. o., 35. sz., 45, 46.
Dal Poggetto, Maria Grazia Ciardi Dupré, “Recensione – Jolán Balogh, Katalog der ausländischen Bildwerke der Museums der bildenden Künste in Budapest. IV-XVIII Jahrhundert Budapest, Akadémiai Kiadó, 1975 Vols. 2: I, Textband; II, Bildband.”, Prospettiva 8-11 (1977), 63-67 o.
Szmodisné Eszláry, Éva, A Régi Szoborgyűjtemény kincsei, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 1994, 14-15. o.
Szmodisné Eszláry, Éva, The treasures of the Old Sculpture collection, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 1994, 15. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.