
Paris ítélete
Régi Szobor Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | itáliai |
Készítés ideje | 1529-1531 |
Tárgytípus | szobor |
Anyag, technika | terrakotta |
Méret | 165 × 48 × 83 cm, 111 kg |
Leltári szám | 1190 |
Gyűjtemény | Régi Szobor Gyűjtemény |
Kiállítva | Szépművészeti Múzeum, Első emelet, Európai művészet 1250-1600, XIII. terem |
A bájos, életnagyságú terrakotta Gábriel-szobrot Pulszky Károly, a Szépművészeti Múzeum elődjének igazgatója vásárolta a 19. század végén. Bár mindvégig sienai műnek gondolták, sokáig nem sikerült megnyugtató módon meghatározni a készítőjét. Végül az 1970-es évektől azonosították egy sienai szobrászcsalád és ezen belül a Rómában is dolgozó Angelo di Mariano alkotásaként. A Marrini néven is ismert szobrász testvérek az 1490-es évektől működtek, a híres sienai szobrász, Giacomo Cozzarelli 1515-ös halálát követően pedig a város első számú szobrászműhelyét vezették. Gábriel erőteljes klasszicizáló alakja a római művészet hatását mutatja, mely Angelo római művein, így például VI. Adorján pápa síremlékén is érzékelhető. Gábriel egykor Angyali üdvözlet-csoportot alkothatott az itt kiállított Máriával vagy egy másik, hasonló szoborral. Kezében liliomot tarthatott, melyet a Szűz felé nyújtott: a szobornak ez a talán fémből készített részlete mára elveszett.
Balogh, Jolán, Katalog der ausländischen Bildwerke des Museums der bildenden Künste in Budapest, IV – XVIII. Jahrhundert: 1. Textband Bd. 1, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1975, 84-85. o., 87. sz., 115.
Dal Poggetto, Maria Grazia Ciardi Dupré, “Recensione – Jolán Balogh, Katalog der ausländischen Bildwerke der Museums der bildenden Künste in Budapest. IV-XVIII Jahrhundert Budapest, Akadémiai Kiadó, 1975 Vols. 2: I, Textband; II, Bildband.”, Prospettiva 8-11 (1977), 63-67 o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.