
Fájdalmas Mária
Régi Szobor Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | itáliai |
Készítés ideje | 1505–1510 körül |
Tárgytípus | szobor |
Anyag, technika | bronz |
Méret | 18 × 16,5 × 7,5 cm, 1,5 kg |
Leltári szám | 5363 |
Gyűjtemény | Régi Szobor Gyűjtemény |
Kiállítva | Szépművészeti Múzeum, Második emelet, Európai szobrászat 1350-1800, 2. terem |
A klasszikus mitológiai történet szerint a csábításban fáradhatatlan Zeusz szelíd bika képében környékezte meg a tengerparton társnőivel játszó föníciai királylányt. Miután a virágokkal felékesített bikának sikerült a szépséges Európát a hátára csalogatnia, a tengeren át Kréta szigetére úszott vele. A történet gyakran megjelenített, ovidiusi változatában azonban szó sincs a királylánynak a budapesti kisbronzon látható harcias ellenállásáról. Ovidius Átváltozásaiban a királylánynak igencsak kedvére volt a bikává változott Zeusz udvarlása. Éppen ezért valószínű, hogy a budapesti szobor alkotója nem ebből a népszerű műből, hanem Horatius egyik kevésbé ismert ódájából merített ihletet, melyben a római költő Európa kétségbeesett tiltakozásáról ír.
Jóllehet az egyetlen változatban ismert kisbronz alkotójának kiléte máig kérdéses, a szokatlan forrásválasztás arra utal, hogy olyan szobrász lehetett, aki otthonosan mozgott a humanista körökben. A kimagasló kvalitású szobor stílusa pedig leginkább a sűrű, göndör fürtjei után Riccio ragadványnévvel illetett Andrea Briosco műveihez áll közel. A kiváló bronzairól ismert Riccio szoros kapcsolatot ápolt a patinás padovai egyetem humanista köreivel, ennek hatására antik ihletésű kisbronzok egész sorát készítette. A reneszánsz kisbronzokra ma már műtárgyakként tekintünk, saját korukban azonban sokukat egyszerű használati tárgynak szántak. Ilyen a budapesti Európa is, melynek belsejét eredetileg füstölőnek alakították ki.
Szőcs Miriam
Petrovics, Elek – Meller, Simon, Ferenczy István bronzgyűjteményének kiállítása, Országos Magyar Szépművészeti Múzeum, Budapest, 1917, 11. o.
Balogh, Jolán, Katalog der ausländischen Bildwerke des Museums der bildenden Künste in Budapest, IV – XVIII. Jahrhundert: 1. Textband Bd. 1, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1975, 149-150. o., 190. sz., 239.
Szmodisné Eszláry, Éva, A Régi Szoborgyűjtemény kincsei, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 1994, 9, 22-24. o., 14. kép.
Szmodisné Eszláry, Éva, The treasures of the Old Sculpture collection, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 1994, 9, 22-24. o., Fig. 14.
Bodnár, Szilvia (ed.), The Museum of Fine Arts Budapest: guide, Museum of Fine Arts, Budapest, 2006, 140-141. o., 185. sz.
Szépművészeti Múzeum: Remekművek az ókortól napjainkig. 100 év, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2006, 45. sz.
Museum of Fine Arts, Budapest: Masterpieces from the Collection, Museum of Fine Arts, Budapest, 2006, 45. sz.
Borus, Judit – Kocsis, Alexandra – Ruttkay, Helga (eds.), Szépművészeti Múzeum: Remekművek az ókortól a 18. század végéig, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2019, 150-151. o.
Kocsis, Alexandra (ed.), Museum of Fine Arts: Highlights from the Collection, Museum of Fine Arts, Budapest, 2019, 150-151. o.
Vécsey, Axel (ed.), Masterpieces: Museum of Fine Arts Budapest, Museum of Fine Arts, Budapest, 2019, 76. o.
Vécsey, Axel (ed.), Remekművek: Szépművészeti Múzeum, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2019, 76. o.
Borus, Judit – Kocsis, Alexandra – Ruttkay, Helga (eds.), Museum of Fine Arts: highlights from the collection, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2019, 150-151. o.
Radványi, Orsolya (ed.), Múzeumi kalauz: Vezető a Szépművészeti Múzeum régi gyűjteményeihez, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2021, 121. o.
Radványi, Orsolya – Böröczki, Noémi (eds.), Museum Guide: Old collections of the Museum of Fine Arts, Budapest, Museum of Fine Arts, Budapest, 2021, 121. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.