
Szárnyasoltár
Régi Szobor Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | itáliai |
Készítés ideje | 1470 körül |
Tárgytípus | szobor |
Anyag, technika | terrakotta, festéknyomokkal |
Méret | 96 × 50 × 27 cm |
Leltári szám | 51.937 |
Gyűjtemény | Régi Szobor Gyűjtemény |
Kiállítva | Szépművészeti Múzeum, Első emelet, Európai művészet 1250-1600, XIII. terem |
A háromnegyed alakban ábrázolt Krisztus mintha koporsóból emelkedne ki. Ez az ábrázolási típus, a Vir Dolorum, vagyis a Fájdalmas Krisztus, a seb hangsúlyos látványa miatt a halálon való diadalmaskodásra, a megváltásra utal, valamint a kereszthalálra. A terrakottaszobor eredetileg festett volt: a vörös terrakottaalapon az ágyékkötő kék, a test fehéres-szürkés, a haj és a szem barna volt. Mivel főnézetre komponált és hátoldala kivájt, eredetileg félköríves fülkében állhatott. A fejtípus, a kéz és a test anatómiája alapján Verrocchio korai alkotásaihoz köthető. A firenzei mester a quattrocento kiváló festője, szobrásza és ötvösművésze volt, újító, kísérletező szellemű, műhelyében Leonardo da Vinci is tanult. A kimagasló alkotás Pulszky Ferenc gyűjteményének részét képezte egykor két térdelő angyalfigurával (ma Toledo Museum of Art, Egyesült Államok) együtt; később bebizonyosodott, hogy nem összetartozó darabokról van szó.
Balogh, Jolán, Katalog der ausländischen Bildwerke des Museums der bildenden Künste in Budapest, IV – XVIII. Jahrhundert: 1. Textband Bd. 1, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1975, 70. o., 66. sz., 86-89.
Pope-Henessy, John, “Italian sculpture – Budapest and Paris”, Apollo 102.161-166 (1975), 474-475 o.
Dal Poggetto, Maria Grazia Ciardi Dupré, “Recensione – Jolán Balogh, Katalog der ausländischen Bildwerke der Museums der bildenden Künste in Budapest. IV-XVIII Jahrhundert Budapest, Akadémiai Kiadó, 1975 Vols. 2: I, Textband; II, Bildband.”, Prospettiva 8-11 (1977), 63-67 o.
Szmodisné Eszláry, Éva, A Régi Szoborgyűjtemény kincsei, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 1994, 20. o., 11. kép.
Szmodisné Eszláry, Éva, The treasures of the Old Sculpture collection, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 1994, 20. o., Fig. 11.
Jékely, Zsombor (ed.), Verrocchio Krisztusa/Verrocchio’s Christ, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2003.
Szépművészeti Múzeum: Remekművek az ókortól napjainkig. 100 év, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2006, 39. sz.
Museum of Fine Arts, Budapest: Masterpieces from the Collection, Museum of Fine Arts, Budapest, 2006, 39. sz.
Bodnár, Szilvia (ed.), The Museum of Fine Arts Budapest: guide, Museum of Fine Arts, Budapest, 2006, 138-139. o., 182. sz.
Borus, Judit – Kocsis, Alexandra – Ruttkay, Helga (eds.), Museum of Fine Arts: highlights from the collection, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2019, 104-105. o.
Borus, Judit – Kocsis, Alexandra – Ruttkay, Helga (eds.), Szépművészeti Múzeum: Remekművek az ókortól a 18. század végéig, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2019, 104-105. o.
Kocsis, Alexandra (ed.), Museum of Fine Arts: Highlights from the Collection, Museum of Fine Arts, Budapest, 2019, 104-105. o.
Radványi, Orsolya (ed.), Múzeumi kalauz: Vezető a Szépművészeti Múzeum régi gyűjteményeihez, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2021, 90. o.
Radványi, Orsolya – Böröczki, Noémi (eds.), Museum Guide: Old collections of the Museum of Fine Arts, Budapest, Museum of Fine Arts, Budapest, 2021, 90. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.