
Mettercia
Régi Szobor Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | itáliai |
Készítés ideje | 15. század vége |
Tárgytípus | dombormű |
Anyag, technika | mázas terrakotta |
Méret | 77 × 49 × 15 cm, 65 kg |
Leltári szám | 53.647 |
Gyűjtemény | Régi Szobor Gyűjtemény |
Kiállítva | Szépművészeti Múzeum, Második emelet, Európai szobrászat 1350-1800, 1. terem |
Luca della Robbia (1399/1400−1482) az 1440-es évek elején dolgozta ki a mázas terrakotta készítésének technikáját. Mivel a terrakotta tartósabbnak bizonyult az építészeti dekorációknál használt stukkó domborműveknél – ugyanakkor a márványnál lényegesen olcsóbbnak számított –, rövid időn belül rendkívüli népszerűségre tett szert. A majolika a Luca della Robbia, majd unokaöccse, Andrea vezette firenzei műhely specialitásává vált, amely egy évszázadon át nagyszámú megrendelésnek tett eleget. Az aprólékosan kidolgozott, egyetlen változatban fennmaradt, budapesti Pietà feltehetően Andrea della Robbia műhelyéhez köthető.
Balogh, Jolán, Katalog der ausländischen Bildwerke des Museums der bildenden Künste in Budapest, IV – XVIII. Jahrhundert: 1. Textband Bd. 1, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1975, 62. o., 55. sz., 73.
Pope-Henessy, John, “Italian sculpture – Budapest and Paris”, Apollo 102.161-166 (1975), 474-475 o.
Dal Poggetto, Maria Grazia Ciardi Dupré, “Recensione – Jolán Balogh, Katalog der ausländischen Bildwerke der Museums der bildenden Künste in Budapest. IV-XVIII Jahrhundert Budapest, Akadémiai Kiadó, 1975 Vols. 2: I, Textband; II, Bildband.”, Prospettiva 8-11 (1977), 63-67 o.
Jékely, Zsombor (ed.), Verrocchio Krisztusa/Verrocchio’s Christ, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2003, 72-73. o., 12. sz.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.