
Szárnyasoltár hétköznapi oldala a nagytótlaki Szent Miklós-templomból
Régi Magyar Gyűjtemény
Készítés ideje | 1100–1150 körül |
---|---|
Tárgytípus | kőfaragvány |
Anyag, technika | mészkő |
Méret | teljes méret: 98 × 55 × 53 cm, 600 kg |
Leltári szám | 55.1596 |
Gyűjtemény | Régi Magyar Gyűjtemény |
Kiállítva | A műtárgy megtekinthető az állandó kiállításban |
Álló, nagyjából téglalap alakú hasáb. Teteje, alja, valamint két, egymással derékszögben érintkező oldala sík, dísztelen felület, míg a másik két oldala negyedkörívben lekerekített, amelyeknek a felületét a síkból plasztikusan kidomborodó faragás borítja. Az íves kialakítás legjobban a faragvány alján érzékelhető, míg a tetején a negyedkörív rendkívül hiányos. A faragvány felső, sík oldalán egy, az épebb széllel párhuzamos, téglalap alakú csaplyuk, valamint tőle jobbra lent és balra fent egy-egy négyzetes csaplyuk (az utóbbinak csak a töredéke) helyezkedik el. A faragvány jelen állapotában rendkívül csonka; a faragás sérült és kopott, főleg a síkból kidomborodó részletek esetében jelentős anyaghiány mutatkozik.
A két faragott oldal teljes felületét beborítja a faragás, melynek az alapsíkját hálószerűen elrendezett akantuszlevelek alkotják. A kompozíció hálószerű jellegét egymástól kis, négyszögletes bevésésekkel elválasztott, függőleges „szárak” hozzák létre, amelyeknek a közepén egy-egy kidomborodó „csomó” helyezkedik el (ezek felülete mindenütt sérült), melyekből mindkét irányba levelek ágaznak le és fel. A leveleket barázdák, a levélközöket apró furatok teszik plasztikussá. Azonban sem a mintázat, sem a levelek kialakítása nem teljesen következetes, vannak egyszerűsített, illetve a sémától eltérő részletek. A levéldíszes háttérből egy mindkét oldalra átforduló figurális ábrázolás, két ágaskodó állat, egy-egy griff emelkedik ki, amiknek a felső teste (egymás felé forduló csőrös fej, tollal borított nyak, kiterjesztett, tollas szárnyak) madár, alsó teste (sörénnyel borított, kiszélesedő altest, bojtos farok, négy láb) oroszlán. Az állatok feltehetően a faragvány alsó peremére támaszkodó, két hátsó lábukon álltak. Az íves oldalak és az azokat borító összefüggő ábrázolás ellenére a két állat között, a két elülső mellső láb alatt és fölött feltűnik a hasáb (elvleg nem létező) függőleges szélének egy-egy rövid szakasza.
Az állatpárral díszített faragványtöredék a Szent István király által a 11. század elején alapított székesfehérvári Szűz Mária-prépostsági templom 12. századi átépítéséből, a főhajót a mellékhajóktól elválasztó két pillérsor egyik négyzetes fejezetéből származik. A templom átépítésére feltehetően két szakaszban került sor: a keletről induló építkezés első fázisa a 12. század első évtizedeiben, valószínűleg 1105 után, Kálmán király (1095–1116) idején zajlott, egy ekkor már „régiesebb” stílust képviselő, Észak-Itália és Dalmácia területéről származó kőfaragók közreműködésével, míg a második fázis, a templom nyugati részének az átépítésével csak évtizedekkel később, 1150–1170 körül valósult meg.
Az új támrendszer jelentős méretű (1,2 x 1,2 méteres), négyzetes formájú pilléreinek a fejezeteiből a Régi Magyar Gyűjteményben őrzött fejezettöredékkel együtt mindössze 6 db pillérfő- és egy kisebb oszlopfejezet-töredék ismert. A kevés fennmaradt ornamentális kőanyag annak a következménye, hogy a templom köveit a bazilika végső pusztulása (1601) után tendenciózusan kitermelték, és építőanyagként máshol újra felhasználták. Ez az oka, hogy a templom pusztulása után a nagyjából négy részre darabolt pillérfejezetek töredékei közül csupán kettő került elő ugyanarról a helyről, míg a többi Székesfehérvár más-más pontjáról. (A MNG-ben őrzött faragványt például a templomtól délkeletre, egy újonnan épülő ház alapozási árkában találták meg 1862-ben). A fennmaradt töredékek között nincsenek összetartozó, egyazon pillérfőhöz tartozó darabok. Noha a hat pillérfejezet-töredék mindegyike rendkívül töredékes, azonban az állapotuk ellenére is egyértelmű a faragványok által egykor közvetített üzenet: a pillérfőkön ábrázolt mitikus állatok, szörnyalakok és egy szárnyas ördög a középkor emberét az evilági bűnök túlvilági következményeire, a vétkezők elkerülhetetlen bűnhődésére figyelmeztette.
Tartós kölcsönben a székesfehérvári SZIKM Solium Regni című kiállításán.
Horler, Miklós (ed.), Lapidarium Hungaricum: Általános helyzetkép 1., Lapidarium Hungaricum : Magyarország építészeti töredékeinek gyűjteménye, Országos Műemléki Felügyelőség – Országos Tudományos Kutatási Alap, Budapest, 1988, 117. o., 17. sz. (Török Gyöngyi).
Tóth, Sándor – Tóth, Melinda – Marosi, Ernő, Mikó, Árpád – Takács, Imre (eds.), Pannonia regia: Művészet a Dunántúlon 1000-1541, A Magyar Nemzeti Galéria kiadványai 1994/3, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 1994, I-45. sz. (Tóth Sándor).
Marosi, Ernő – Galavics, Géza – Wehli, Tünde – Mikó, Árpád, Magyar művészet a kezdetektől 1800-ig, Egyetemi könyvtár, Corvina, Budapest, 2001, 41. o.
Tóth, Sándor, Román kori kőfaragványok a Magyar Nemzeti Galéria Régi Magyar Gyűjteményében, A Magyar Nemzeti Galéria szakkatalógusai I/1., Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2010, 12. sz., VIII/12.
Marosi, Ernő, A romanika Magyarországon, Stílusok – korszakok, Corvina, Budapest, 2013, 68. o.
Mentényi, Klára, “A székesfehérvári Szűz Mária prépostsági templom átépítése a 12. században. Kísérlet a fennmaradt román kori kőfaragványok rendszerezésére”, in: Takács, I., Művészettörténeti tanulmányok Tóth Sándor emlékére, 2019, 11-42 o.
Barral, i Altet, Xavier – Lővei, Pál – Lucherini, Vinni – Takács, Imre (eds.), Művészet a középkori Magyarországon, Martin Opitz Kiadó, Budapest, 2024, 70, 271. o.
Biczó, Piroska (ed.), Solium Regni – Az ország trónusa: A Szent István Király Múzeum kiállítása, 2023, Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár, 2024, 52, 54, 55. o., VI-9. sz. (Mentényi Klára).
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.