
Vizitáció. A kisszebeni Angyali üdvözlet-oltár bal oldali merevszárnyának felső táblaképe
Régi Magyar Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Készítés ideje | 1712 |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | vászon, olaj |
Méret | képméret: 75,5 × 67,5 cm |
Leltári szám | 6001 |
Gyűjtemény | Régi Magyar Gyűjtemény |
Kiállítva | Szépművészeti Múzeum, Második emelet, Barokk változatok – Magyarországi művészet 1600-1800 |
Mányoki Ádám II. Rákóczi Ferenc fejedelemről készített arcképe a magyar barokk portréfestészet emblematikus alkotása, és egyben a festő életművének kiemelkedő darabja. A főképp külföldön, Berlinben, Varsóban és Drezdában dolgozó festő 1707 és 1712 között állt Rákóczi szolgálatában. Az itt bemutatott portré 1712-ben készült Gdańskban. A Rákóczi-szabadságharc bukása után emigrációba kényszerült fejedelem e méltóságteljes, ugyanakkor bensőséges hangulatú arcképen magyar nemesi viseletben jelenik meg, fejedelmi rangjának kellékei nélkül. Nyakában az 1708-ban elnyert Aranygyapjas-rendjelet viseli, amelyet csak 1712-ben kapott kézhez. A sötét környezetből az arcra erős fénysugár vetül, amely megmutatja a festő kiváló és érzékeny jellemábrázoló tehetségét. A kép feltehetőleg Erős Ágost lengyel király és szász választófejedelemnek készült, és Rákóczi ajándékaként jutott Drezdába. Magyar múzeumi tulajdonba 1925-ben került Nemes Marcell műgyűjtő ajándékaként.
Felirat (a régi dublírvásznon): Franz Rákóczy II. Fürst v. Siebenbürgen geb. im Kastell Borsa, im Comitat Marmaros (sic!) den 29. März 1676, gest. zu Rodostó in Klein-Asien am 8. April 1735. | gemalt von Adam de Mányoki (A felirat valószínűleg az eredeti vászon hátoldalán talált szignatúra átmásolása, mert tévedéseket tartalmaz.)
Mojzer, Miklós (ed.), A Magyar Nemzeti Galéria régi gyűjteményei, Corvina Kiadó, Budapest, 1984, 141.
Mojzer, Miklós (ed.), Ungarische Nationalgalerie Budapest: Alte Sammlung, Corvina Kiadó, Budapest, 1984, 141.
Mojzer, Miklós (ed.), The Hungarian National Gallery: The Old Collections, Corvina Kiadó, Budapest, 1984, 141.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.