En
Vissza a találatokhoz

Királyfej Gertrúd királyné síremlékéből Francia mester

Alkotó

Francia mester 13. század első fele

Készítés ideje 1220 körül
Tárgytípus kőfaragvány
Anyag, technika homokkő
Méret

9 × 6,5 × 7,5 cm

Leltári szám 90.22.29M
Gyűjtemény Régi Magyar Gyűjtemény
Kiállítva Ez a műtárgy nincs kiállítva

Domborművű figuráról letört, a korona elülső része és az orr kivételével nagyjából ép állapotban fennmaradt férfi fej. A hátlaphoz csatlakozó hosszúkás formája és aszimmetrikus elhelyezkedése arra utal, hogy az arc eredeti pozíciójában kissé lefelé és balra nézett. A királyi diadém homorú oldalú, aranyozott abroncsból és fejtetőt fedő, színes bélésből áll. A koronát valószínűleg liliom formájú oromdíszek ékesítették, amelyekből csupán alacsony csonkok maradtak. Az abroncs alól, a homlok közepénél két, szimmetrikusan kanyargó, apró hajtincs bukkan elő, míg az arcot kétoldalról a füleket elfedő, vállig érő, párhuzamosan barázdált, hullámos haj kereteli. A tágra nyílt, mandula alakú, kidomborodó szemek fölött a szem vonalát követő visszamélyített szemhéj húzódik. Az orr törött, csupán a körvonala vehető ki. A telt ajkakat felül bajusz, alul a fül vonaláig húzódó, rövidre nyírt, rendezett szakáll kereteli, melyet az áll közepénél kettéválasztott, ellentétesen göndörödő tincs tesz egyedivé. A faragott felületeken vékony, inkább csak a kő pórusaiban megülő fehér alapozóréteg maradványai látszódnak, míg a korona abroncsának a belsején aranyozásra utaló bólusz, a bélésen vörös festés nyomai maradtak. Az arc harmonikus összefogottsága, az anatómiai jegyek érzékeny megformálása, valamint a haj és a szakáll kidolgozottsága kiemelkedően magas fokú művészi kvalitást képviselnek.

A fejtöredék Gerevich László pilisszentkereszti ásatásán, a ciszterci apátsági templom északi mellékhajóban került elő 1969-ben. A töredéket a lelőhely és a kvalitás egyértelműen ahhoz a francia szobrász által Magyarországon faragott díszes síremlékhez kapcsolja, melyet a pilisi erdőben 1213-ban meggyilkolt Gertrúd királyné sírja fölé emeltek 1220 körül. A finoman profilozott, gerecsei vörös mészkő lábazati párkányból és fedlapból, valamint az általuk közrefogott, aranyozott és színesre festett domborművekkel díszített, szürkés-sárgás homokkőből faragott oldallapokból álló tumba tetején Gertrúd királyné szintén homokkőből faragott, életnagyságú halotti portrészobra, az ún. gisant feküdt, a feje alatt párnával, a párnát egy-egy kezükkel két oldalról tartó, másik kezükben füstölőt lóbáló, térdeplő angyalokkal körülvéve. A domborműves oldallapokat architektonikus részletekkel aprólékosan kidogozott háromkaréjos árkádok alatt, trónuson ülő (a hosszú oldalakon) és álló (a rövid oldalakon) alakok díszítették.

A fejtöredéket a mérete és mindenekelőtt nyújtott, egykor hátlaphoz kapcsolódó formája az oldallapokat díszítő figurasorozathoz kapcsolja. Bár a királyfej valós történelmi személlyel való azonosítására több hipotézis is született, azonban ezek a síremlék oldallapjait díszítő figurális kompozíció töredékessége és az ikonográfia bizonytalansága miatt nem bizonyíthatóak.

Bibliográfia

Tóth, Melinda – Marosi, Ernő (eds.), Árpád-kori kőfaragványok: Katalógus, Az István Király Múzeum közleményei, István Király Múzeum; MTA Művészettörténeti Kutatócsoport, Székesfehérvár, 1978, 148d. sz. (Marosi Ernp).

Gerevich, László, A pilisi ciszterci apátság, Studia comitatensia: tanulmányok Pest megye múzeumaiból, Pest Megyei Múzeumok Igazgatósága, Szentendre, 1984, 9. o., 49.

Marosi, Ernő, Die Anfänge der Gotik in Ungarn: Esztergom in der Kunst des 12.-13. Jahrhunderts, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1984, 135-136. o., 318-319.

Tóth, Sándor – Tóth, Melinda – Marosi, Ernő, Mikó, Árpád – Takács, Imre (eds.), Pannonia regia: Művészet a Dunántúlon 1000-1541, A Magyar Nemzeti Galéria kiadványai 1994/3, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 1994, 248-251. o., IV-21g. sz. (Takács Imre).

Marosi, Ernő – Wehli, Tünde, Az Árpád-kor művészeti emlékei: képes atlasz, Balassi Kiadó; MTA Művészettörténeti Kutató Intézete, Budapest, 1997, 148.d. sz. (Marosi Ernő).

Vorwerk, Ursula – Schurr, Eva (eds.), Die Andechs-Meranier in Franken : Europäisches Fürstentum im Hochmittelalter: Ausstellung, Verl. Ph. von Zabern, Mainz am Rhein, 1998, 1.21i. sz. (Imre Takács), 197.

Holl, Imre, Die Ausgrabungen in Pilisszentkereszt: 1. Funde aus dem Zisterzienkloster von Pilis, Archäologisches Institut der UAW, Budapest, 2000, Abb. 17/4.

Marosi, Ernő – Galavics, Géza – Wehli, Tünde – Mikó, Árpád, Magyar művészet a kezdetektől 1800-ig, Egyetemi könyvtár, Corvina, Budapest, 2001, 54. o., 63,.

Benkő, Elek, “Gertrúd királyné sírja a pilisi ciszterci monostorban”, in: Majorossy, J., Egy történelmi gyilkosság margójára: Merániai Gertrúd emlékezete, 1213-2013, 2014, 173-188. o.

Takács, Imre, “A Gertrúd-síremlék rekonstrukciójának kérdései”, in: Majorossy J., dr. (szerk.): Egy történelmi gyilkosság margójára. Meráni Gertrúd emlékezete, 1213-2013, Ferenczy Múzeum, Szentendre, 2014, 189-202. o.

Takács, Imre, “The Tomb of Queen Gertrude”, Acta historiae artium Academiae Scientiarum Hungaricae 56 (2015), 5-88 o., 3.27. sz., 30, 60, 119-120.

Takács, Imre, A francia gótika recepciója Magyarországon II. András korában, Balassi Kiadó, Budapest, 2018, 124-158. o., 573.

Barral, i Altet, Xavier – Lővei, Pál – Lucherini, Vinni – Takács, Imre (eds.), The art of medieval Hungary, Viella, Roma, 2018, 171-172. o., 159-160.

Ritoók, Ágnes – Simonyi, Erika (eds.), Árpádok országa: tanulmányok és katalógus, Magyar Nemzeti Múzeum; Magyar Tudományos Akadémia, Budapest, 2022, 26.3. sz. (Veress Orsolya).

Barral, i Altet, Xavier – Lővei, Pál – Lucherini, Vinni – Takács, Imre (eds.), Művészet a középkori Magyarországon, Martin Opitz Kiadó, Budapest, 2024, 130. o., 159.

A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.

Kiállításaink közül ajánljuk