
Drapériatöredék Gertrúd királyné síremlékéből
Régi Magyar Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Készítés ideje | 1220 körül |
Tárgytípus | kőfaragvány |
Anyag, technika | homokkő |
Méret | 21,5 × 16 × 14 cm |
Leltári szám | 90.22.24M |
Gyűjtemény | Régi Magyar Gyűjtemény |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
Magas domborműről letört, két darabból összeragasztott, álló női figura töredéke a felsőtestének és fejének részleteivel. Az arc és a fejtető lehasadt; a jobb kar a kézfej kivételével, a bal váll egy része, valamint a bal kar könyöktől lefelé hiányzik; a törzs törésvonala derék fölött húzódik. A figura kissé előrehajol a dombormű hátlapjának a síkjából. A vállak helyzete aszimmetrikus testtartásra utal, mivel a bal váll valamelyest eltávolodik a hátoldal síkjától. A törött arcot kétoldalról hosszan leomló hullámos haj kereteli, amelyen fekete festés maradványai látszanak. A hajat oldalt és hátul kendő fedi, melyen a hajon lévő festékfoltokkal azonos színű festék maradványai vannak. A nőalak íves nyakkivágású, hajtűredőkbe rendezett tunikát visel, melyen fehér alapozás és halványvörös bólusz maradványai maradtak. Hiányzó jobb keze könyékben behajlik, alkarját nyitott tenyérével fölfelé, a melle vonalában tartja. A mellkas bal oldalában hasábalakú mély vájat húzódik, amelyben egykor a tenyerében tartott tárgy helyezkedett el. Bal kezét feltehetően nyitott tenyérrel a csapolással rögzített tárgy elé emelte, a kéztartásra a letört alkar és a felemelt kézfej törésnyoma utal. A jobb kar mögött a dombormű hátsíkjával 45 fokos szöget bezáró illesztési felület részlete látszik.
A töredék két darabja Gerevich László pilisszentkereszti ásatásán, a ciszterci apátsági templom négyezetében, az 57. sír és közvetlen környékén került elő 1981-ben. Mérete, faragásmódja és lelőhelye alapján annak a francia szobrász által Magyarországon faragott díszes síremléknek volt a része, amit a pilisi erdőben, 1213-ban meggyilkolt Gertrúd királyné sírja fölé emeltek 1220 körül. A finoman profilozott, gerecsei vörös mészkő lábazati párkányból és fedlapból, valamint az általuk közrefogott, aranyozott és színesre festett domborművekkel díszített, szürkés-sárgás homokkőből faragott oldallapokból álló tumba tetején Gertrúd királyné szintén homokkőből faragott és festett, életnagyságú halotti portrészobra, az ún. gisant feküdt, feje alatt párnával, a párnát egy-egy kezükkel két oldalról tartó, másik kezükben füstölőt lóbáló angyalokkal körülvéve. A domborműves oldallapokon, architektonikus részletekkel aprólékosan kidogozott háromkaréjos vakárkádok alatt, trónuson ülő (a hosszú oldalakon), valamint álló (a rövid oldalakon) alakok jelentek meg.
A töredék a nagyobb méretével eltér a hosszú oldallapokon ülő figurák méretétől, ami álló figurát tételez fel; ez, illetve a töredék illesztésmódja arra utal, hogy a síremlék egyik rövid oldallapjának a díszítéséhez, egy íves fülkében elhelyezkedő figurális kompozícióhoz tartozott
Gerevich, László, A pilisi ciszterci apátság, Studia comitatensia: tanulmányok Pest megye múzeumaiból, Pest Megyei Múzeumok Igazgatósága, Szentendre, 1984, 43.
Takács, Imre, “A Gertrúd-síremlék rekonstrukciójának kérdései”, in: Majorossy J., dr. (szerk.): Egy történelmi gyilkosság margójára. Meráni Gertrúd emlékezete, 1213-2013, Ferenczy Múzeum, Szentendre, 2014, 189-202. o.
Takács, Imre, “The Tomb of Queen Gertrude”, Acta historiae artium Academiae Scientiarum Hungaricae 56 (2015), 5-88 o., 3.34. sz., 16-17, 130-132.
Takács, Imre, A francia gótika recepciója Magyarországon II. András korában, Balassi Kiadó, Budapest, 2018, 124-158. o., 544.
Ritoók, Ágnes – Simonyi, Erika (eds.), Árpádok országa: tanulmányok és katalógus, Magyar Nemzeti Múzeum; Magyar Tudományos Akadémia, Budapest, 2022, 26.3. sz. (Veress Orsolya).
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.