
Lakóépület, Square Mozart, Párizs
1800 utáni Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | német |
Készítés ideje | 1878 |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, fa |
Méret | 117,5 x 66 cm |
Szignó | Fr. Aug. Kaulbach 78. |
Leltári szám | 289.B |
Gyűjtemény | 1800 utáni Gyűjtemény |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
Friedrich von Kaulbach, a kor egyik legfoglalkoztatottabb német portréfestője volt, akit Albert von Keller mellett a nőábrázolás egyik legnagyobb mestereként emlegettek. Franz von Lenbachhal és Franz von Stuckkal együtt a 19. századi német festőfejedelmek közé sorolják. Kecses és méltóságteljes portréalanyai a legutolsó divatot viselték. Munkásságának kezdetén a német reneszánsz volt rá nagy befolyással, ez később flamand és velencei impulzusokkal, valamint Karl von Piloty és körének hatásával egészült ki. 1886-ban a Müncheni Akadémia igazgatói székében Piloty utódja lett.
Az érett női szépséget szimbolizáló Pomonát, a gyümölcs és a kert istenasszonyát ábrázoló festményt néhol Érett gyümölcsök címen is emlegetik. A művész a korban népszerű antikizáló öltözetben és attribútumokkal festette meg modelljét, amivel a mű a Makart által divatba hozott kosztümös ábrázolások sorába illeszkedik. Színvilága a Kaulbachra nagy hatást gyakorló Anthonis van Dyck portréit idézi. Andrássy Dénes 1905-ben a müncheni Galerie Heinemanntól vásárolta meg a képet, amely a gróf haláláig a krasznahorkai Andrássy-kastély képtárának falát díszítette.
Izsák-Boda Bianka
Peregriny, János, Az Országos Magyar Szépművészeti Múzeum állagai. 3.rész, Új szerzemények. 3. füzet: a, Plastikai művek; b, Az 1913. évi szerzemények; c, Kifüggesztésre, elhelyezésre és kezelésre vonatkozó adatok: d, Sorszámszerinti jegyzék; e, Tárgymutató; f, Javítások; g, Tartalomjegyzék, Országos Magyar Szépművészeti Múzeum, Budapest, 1915.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.