
Szem és húr I.
1800 utáni Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | horvát |
Készítés ideje | 1895-1896 |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, vászon |
Méret | 300 x 215 cm |
Szignó | lent, balra: M. C. MEDOVIC. (a lépcsőn) |
Leltári szám | 441.B |
Gyűjtemény | 1800 utáni Gyűjtemény |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
A dalmát Celestin Medović ferences rendi szerzetesként kezdte pályáját, majd a müncheni akadémián Wagner Sándor volt a mestere. Nagy méretű képei a horvát történelem fontos eseményeit ábrázolják. Pályájának korai szakaszában jellemzően aszkéta és tudós szerzeteseket örökített meg, később főleg csendéleteket és tájképeket festett.
A Szerémségi vértanúk a müncheni történeti festészet és a Piloty-iskola hatásának jellegzetes példája. A részletek realisztikusan aprólékosak, az öltözékek és a környezet pedig korhű. A mű azoknak a megkeresztelkedett pannóniai kőfaragóknak a halálra ítélését ábrázolja, akik Diocletianus császár idejében megtagadták, hogy a gyógyítás római istenének, Aesculapiusnak a szobrát kifaragják, ezért vasketrecbe zárva a Szávába dobták őket. A történet helyszíne Sirmium, a ma Szávaszentdemeterként vagy Sremska Mitrovicaként ismert Száva-parti város, amely akkoriban császári székhely volt. Medović a négy vértanú elítélésének történetét egy antik templom előtti téren ábrázolta. A vértanúk mögött a talapzaton Aesculapius szobra tűnik fel, amely utalás a történet előzményeire. Jobboldalt virágkoszorúban a főpap látható, körülötte a vádlók tömege követeli a kőfaragók elítélését, a vértanúk sorsáról döntő bírák pedig balra helyezkednek el.
Izsák-Boda Bianka
Peregriny, János, Az Országos Magyar Szépművészeti Múzeum állagai. 3. rész, Új szerzemények. 1.füzet: a, Festmények; b, Festmények módjára kezelt műtárgyak, Országos Magyar Szépművészeti Múzeum, Budapest, 1914.
Tóth, Ferenc, Donátorok és képtárépítők. A Szépművészeti Múzeum Modern Külföldi Gyűjteményének kialakulása, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2012, 102., 163. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.