
Unité d’Habilation, Nantes-Rezé
1800 utáni Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | német |
Készítés ideje | 1872 |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, vászon |
Méret | 102,5 x 131 cm |
Szignó | lent, jobbra: Mathias Schmid München 1872. |
Leltári szám | 257.B |
Gyűjtemény | 1800 utáni Gyűjtemény |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
Mathias Schmid 1855-től a müncheni Képzőművészeti Akadémián tanult. Kezdetben a vallási témák felé fordult, és bár mecénása is akadt, nagyobb sikert aratott a tiroli népéletet humorosan szemléltető metszeteivel, melyek német folyóiratokban jelentek meg. Évekig felváltva élt és dolgozott Münchenben és Tirolban. Barátja, Franz von Defregger festő tanácsára 1869-ben csatlakozott Carl Theodor von Piloty festőiskolájához, látásmódját és stílusát ettől kezdve a realizmus határozta meg. Hazájának erkölcsi viszonyait Schmid kritikus, olykor humoros hangvételű festményeken ábrázolta. Egy témát mindig csak egy alkalommal dolgozott fel. Első komolyabb művészi áttörését a szintén a gyűjteményünkben lévő A gyónócédulák átadása és Az erkölcsbíró című alkotásaival érte el az 1873-as bécsi világkiállításon. Utóbbi középpontjában egy jellegzetes tiroli öltözéket viselő pár áll. Lehajtott fejjel, kissé megszégyenülve jelennek meg törvénytelen, pólyás gyermekükkel a parókián. A szerényen berendezett szoba ékessége egy Mária-szobor és egy „TERRA SANCTA PALAESTINA JUDAH ISRAEL” feliratú térkép. A falusi pap könyve mellől erkölcsi fölénnyel, szigorúan méri végig a bűnösöket. A jelenetet a nyitott ajtón betekintő idős hölgy kárörvendő mosollyal szemléli. A kompozíció sikerét mutatja, hogy metszet is készült róla.
Somodi Anett
Peregriny, János, Az Országos Magyar Szépművészeti Múzeum állagai. 3.rész, Új szerzemények. 2. füzet: c, Az 1912. évi szerzemények; d, Függelék: 1., Néhai gr. Pálffy János hagyományáról felvett jegyzőkönyvek; 2., Kifüggesztésre, másolásra s elhelyezésre vonatkozó adatok: e, Kimaradt festmények; f, Javítások; g, Tárgymutató az 1. és 2. füzethez; h, Tartalomjegyzék, Országos Magyar Szépművészeti Múzeum, Budapest, 1915.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.