
Özönvíz
1800 utáni Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | olasz |
Készítés ideje | 1884 |
Tárgytípus | fotófestmény |
Anyag, technika | olaj, vászon |
Méret | 117 x 82 cm |
Szignó | lent, balra: G. Segantini 1884 |
Leltári szám | 143.B |
Gyűjtemény | 1800 utáni Gyűjtemény |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
A Tirolban született Segantini nyolcéves korára mindkét szülőjét elveszítette. Féltestvérei nevelték, rendkívüli szegénységben. A milánói Accademia di Belle Arti di Brerán tanult, de a harmadik év után önmagát képezte. 1881-ben egy Comói-tó környéki faluba költözött. Itt kezdett plein air képeket festeni a környékbeli földeken dolgozó parasztokról és pásztorokról. A következő bő tíz évben festésmódja fokozatosan alakult át: az egységes tónusú ábrázolást felváltotta a kilencvenes évekre kifejlesztett kolorista technika.
Segantinire kezdetben Anton Mauve és Jean-François Millet munkái voltak hatással, ennek jellemző példája A nap utolsó fáradalmai. Természetben készült korai festményei általában nem közvetlenül a mindennapokból vett jelenetek, egyfajta naturalista szimbolizmus jellemzi munkáit. Képei inkább lelkiállapotokat tükröznek, az ábrázoltak iránti együttérzést fejezik ki. A szinte monokróm festményen a teher alatt görnyedő rőzsehordó alakja eggyé forr a környezetével, a természettel. Segantini a szokástól eltérően a végső kompozíciót nem olajképein valósította meg, hanem a műteremben továbbfejlesztett rajzokon törekedett a gondolat legkifejezőbb megfogalmazására. Képünknek is négy rajzváltozata maradt fenn, amelyeken a művész egyre inkább eltávolodott az alapmotívumtól.
Tóth Ferenc
Peregriny, János, Az Országos Magyar Szépművészeti Múzeum állagai. 2.rész, A Nemzeti Múzeum sorozatai. 2. füzet; d, Az új leltár anyaga; e, A régi depôtbeli sorozat; f, Az új depôtbeli sorozat; g, Az átadási okmányok; h, Tárgymutató, Országos Magyar Szépművészeti Múzeum, Budapest, 1909.
Tóth, Ferenc, Donátorok és képtárépítők. A Szépművészeti Múzeum Modern Külföldi Gyűjteményének kialakulása, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2012, 116., 169. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.