
Hölgy portréja a Hűség allegóriájaként
Régi Képtár
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | svájci |
Készítés ideje | 1794 |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, vászon |
Méret | 145,3 x 193 cm |
Szignó | Szignálva és datálva balra lent: Angelika Kauffman. Pinx: Romae a(nno) 1794 |
Leltári szám | 469 |
Gyűjtemény | Régi Képtár |
Kiállítva | Szépművészeti Múzeum, Második emelet, Európai művészet 1700-1850, XXIX. terem |
A svájci származású, sokoldalúan tehetséges festőnő itáliai tanulmányai során a klasszicizmus elkötelezett híve lett. Ez az 1794-ben Rómában szignált műve is teljes összhangban áll a Winckelmann teóriái által szentesített irányzat normáival és szellemiségével. A színre vitt történet erkölcsi tanulságának közvetítését, a néző együttérzésének felkeltését szolgálja a szereplők világos, áttekinthető csoportosítása, a kompozíció racionális felépítése, a mértéktartó színezés, a kifejező, deklamáló, de féken tartott gesztikuláció, és a szintén egyszerre beszédes és túlzásokat kerülő mimika. A képen ritkán ábrázolt történetet látunk. Kauffmann Plutarkhosz szövegére támaszkodva azt a Kr. e. 316-ban játszódó történetet jeleníti meg, amelyben Glaukiász illír király menedéket ad a hazájából elűzött Aiakidész, épeiroszi király gyermekének, a majdani híres hadvezérnek, Pürrhosznak. Plutarkhosz krónikája szerint, amikor a gyermeket szülei Glaukiász és felesége lába elé tették, a még járni nem tudó Pürrhosz felkapaszkodott az illír uralkodó térdére. Noha királyi palotában vagyunk, a környezetet csak egy falrész, egy sima oszlop és egy függöny jelzi. A két leghangsúlyosabb szín a király köpenyének vöröse és felesége ruhájának sárgája. Az érzelmek kifejezésében megfigyelhetjük, hogy a klasszicista retorika már nem kevés szentimentalizmust is magába foglalt. A Rómában festett kép egy Bécsben élő litván gróf megrendelésére készült, és 1795 decemberében érkezett meg a császárvárosba.
©Tátrai Vilmos
Benkő, Éva – Garas, Klára – Urbach, Zsuzsa, Ember, Ildikó – Takács, Imre (eds.), Old Masters’ Gallery Summary Catalogue Vol. 3: German, Austrian, Bohemian and British Paintings 3, Budapest, 67-68. o.
Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 349. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.