
Krisztus siratása
Régi Képtár
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | itáliai |
Készítés ideje | 1612 körül |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, vászon |
Méret | 85,5 × 115,7 cm |
Leltári szám | 603 |
Gyűjtemény | Régi Képtár |
Kiállítva | Szépművészeti Múzeum, Első emelet, Európai művészet 1250-1600, XXI. terem |
Palma Giovine a manierizmus velencei, vagyis a tónusokkal gazdagon árnyalt szín primátusáról le nem mondó változatának legkiválóbb mestere. A 16. század utolsó és a 17. század első évtizedeiben megbízások hosszú sorát kapta: alig akad Velencében templom, amelyben ne találkoznánk egy vagy több bravúrosan megkomponált művével, nevét, munkásságát a szűk szakmai körökön túl azonban manapság csak kevesen ismerik. Ezen a képén a Giovanni Bellini óta szokásos elrendezésben az angyalok két oldalról tartják Krisztus holttestét. A puhán, laza és sommázó ecsetkezeléssel mintázott alakok mintegy párán áttörő fényben, elmosódott kontúrokkal, könnyű, lebegő lendületben, csaknem kitöltve a kép terét jelennek meg előttünk. Látjuk az ecsetvonásokat, amelyekből a formák születnek, mégsem érezzük kidolgozatlannak vagy befejezetlennek a képet. Palma Giovane velenceiségét nem tekinthetjük sterilen vegytisztának. A hagyomány, amelynek folytatója és alakítója, Tintorettoé, és amint Tintoretto már szervesen művészetébe épített toszkán-római hatásokat, úgy Palma is beolvasztott ilyeneket a maga festészetébe. A görögösen eszményített, göndör fürtös angyaloknál ékesszólóbban tanúskodik erről Krisztus testének michelangelói eredete. Az előrecsavarodó balkar motívuma teszi egyértelművé, hogy a holttest megformálásakor Palma Giovane visszaemlékezett Michelangelo 1553-ban félbehagyott Pietá-szoborcsoportjára. Rómában látta ezt a művet, amely csak a 17. század második felében került a firenzei dómba.
© Tátrai Vilmos
Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 525-526. o.
Szigethi, Ágnes – Nyerges, Éva – Ruzsa, György – Barkóczi, István – Tátrai, Vilmos, Tátrai, Vilmos (ed.), Old Masters’ Gallery; A Summary Catalogue of Italian, French, Spanish and Greek Paintings: Museum of Fine Arts Budapest 1, Budapest, 1991, 92. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.