
Szent Erzsébet
Régi Szobor Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | itáliai |
Készítés ideje | 18. század eleje |
Tárgytípus | dombormű |
Anyag, technika | márvány, gipsz keretben |
Méret | dombormű: 34,5 × 23,5 × 5 cm |
Szignó | J.n. |
Leltári szám | 8385 |
Gyűjtemény | Régi Szobor Gyűjtemény |
Kiállítva | Szépművészeti Múzeum, Földszint, Barokk Csarnok |
A velencei barokk szobrászat jellegzetes műfaját képviselik a népvándorlás kori és kora középkori uralkodókat ábrázoló portrémedalionok, Giovanni Bonazza (1654−1736) és műhelye alkotásai. Bonazza egy népes művészcsalád és szobrászműhely fejeként tevékenykedett az észak-itáliai Veneto tartományban: a 17. század végétől Padovában működő műhelye számos környékbeli templomot és villát látott el szobrokkal. Oltárai és vallásos témájú szobrai díszítik többek között a velencei Frari-, a padovai Santa Maria dei Servi-templom és a Szent Antal-bazilika belső tereit, világi témájú szobrai a szentpétervári Nyári kertben, a Ponte di Brenta- beli Villa Bredában és a strábeli Villa Pisaniban találhatók. Az itáliai uralkodókat, valamint híres embereket ábrázoló, márványból faragott portrésorozatok megrendelői a helyi patrícius-rétegből kerülhettek ki. A legnépszerűbb uralkodók ábrázolásaiból külön megrendelésre több darab is készülhetett, a rettegett hun király, Attila portréjából további négy példányt ismerünk. Az ábrázolások előképei egy 1664-ben Torinóban megjelent metszetes könyv, Emanuele Tesauro történetíró Del regno d’Italia sotto i barbari epitome című művének illusztrációi voltak. A kötetben hatvankét itáliai uralkodó portréja szerepel, Alarik gót királytól (376–410) II. Henrik német-római császárig (973–1024). A Tesauro-könyv nyomán akár teljes portrésorozatok is készülhettek: egy 18. századi forrás megemlíti, hogy a Padovához közeli Strában, a Forzadura család palotájában hatvan itáliai király márványból faragott képmását őrizték. A budapesti műtárgyegyüttes – tizenhét királyportré kiegészülve négy, felirat nélküli „karakterfejjel” – szintén egy, a Tesauro-kiadvány után készült teljes királysorozat töredéke lehet, amely Jankovich Miklós (1773–1846) gyűjtő és mecénás kollekciójából származik. Jankovich a pest-budai műgyűjtés másik jeles képviselőjének, Marczibányi Istvánnak (1752–1810) az örököseitől vásárolta 1816 körül a hatvankét darabos domborműsorozatot. Az 1836-ban a Nemzeti Múzeumba került tárgycsoport a 20. század elején szétszóródott.
Felirat körben: HENRICVS SANCTVS SAXO IT. R. ET IMP
Tokai, Gábor, “Giovanni Bonazza és műhelye portrérelief-sorozata/A portrait relief series by Giovanni Bonazza and his workshop”, Bulletin du Musée Hongrois des Beaux-Arts/Szépművészeti Múzeum Közleményei 120-121 (2015-2016), 135-145 o.
Vargyas, Zsófia, “Alaricustól Szent Henrik császárig: Giovanni Bonazza és műhelye szétszóródott domborműsorozata Jankovich Miklós gyűjteményéből”, Művészettörténeti Értesítő 69.1 (2020), 109-121 o., 9. kép.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.