
Mária Ludovika császárné (1745-1792) képmása
Régi Képtár
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | itáliai |
Készítés ideje | 1635–1640 körül |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, vászon |
Méret | 145 × 120 cm |
Leltári szám | 596 |
Gyűjtemény | Régi Képtár |
Kiállítva | Szépművészeti Múzeum, Első emelet, Európai művészet 1600–1700 és Brit festészet 1600–1800, V. terem |
A cselekmény helyszínére csak a könyvet tartó imapult emlékezteti a nézőt, mert Strozzi képén Gábriel arkangyal a felhős eget is magával hozza Mária szobájába. A két szereplő hozzánk is, egymáshoz is egészen közel kerül. A lecsúszó-félben levő vastag könyv és a frissen metszett liliom karnyújtásnyira van tőlünk, a felhőn térdepelve érkező angyal megérinthetné Máriát, mindketten robusztusak, minden porcikájukban elevenek, egyszersmind légiesen könnyedek, fenségesen mennybéliek. A jelenvalóság és a transzcendencia illúziója, akár mint Rubensnek a genovai mester által jól ismert művészetében, egyformán teljes. Fényben fürdik az ég küldötte, széles, magasba mutató gesztussal hozza a Jó Hírt, melyet alázattal fogad Mária. Profilján, de alakján másutt is, megsűrűsödnek az árnyak, de csak hogy kontrasztjukként az orcán, a kezeken, a kék köpenyen annál diadalmasabban ragyoghasson fel a fény. Szín és forma, kompozíció és kifejezés a szemünk láttára születik. Strozzi a velencei cinquecento festői hagyományából teremt barokk látványosságot, amikor engedi látnunk kézírását, magabiztos rögtönzését, ecsetjének lendületes mozgását. Fokozott pátosszal, magával ragadó vitalitással éleszti ujjá Paolo Veronese világban gyönyörködő, hedonisztikus látásmódját. A művész velencei korszakának ez az alkotása naturalizmusnak és stilizálásnak, színpadias pátosznak és érzelmi telítettségnek, monumentalitásnak és eleganciának azt a bámulatra méltó szintézisét nyújtja, amely életművének legjavára jellemző.
©Tátrai Vilmos
Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 672. o., 121.
Szigethi, Ágnes – Nyerges, Éva – Ruzsa, György – Barkóczi, István – Tátrai, Vilmos, Tátrai, Vilmos (ed.), Old Masters’ Gallery; A Summary Catalogue of Italian, French, Spanish and Greek Paintings: Museum of Fine Arts Budapest 1, Budapest, 1991, 114. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.