
Alexandriai Szent Katalin misztikus eljegyzése
Régi Képtár
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | cseh |
Készítés ideje | 1420-as évek |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, vörösfenyő |
Méret | 28,6 x 22,3 cm |
Leltári szám | 3142 |
Gyűjtemény | Régi Képtár |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
Az 1400 körüli lágy stílustól idegen a szertartásos ünnepélyesség, a hieratikus szigor. Az internacionális gótika mesterei gyönyörködtető szín és formavilággal, mozdulatokra és ruházatra egyaránt kiterjedő eleganciával és érzelmes hangvétellel hatnak a nézőre. Az ismeretlen cseh festő képén mindkét szereplő félig felénk fordul, s ezzel máris bensőséges kapcsolatba kerülnek a szent cselekményben csak lélekben résztvevőkkel. Két kedves gyermekarcot látunk, a két alak inkább a mesék, mint a kanonizált Szentírás világából lép elénk. A kócos hajú, fehér leples, puha zöld szárnyakon érkező, karjait keresztbe tevő Gábriel és a hosszú hajú, szemlesütve imádkozó, lágyan redőzött köpenybe burkolt kisleány Mária egymással annyira egyívású, hogy parancs és engedelmesség kontrasztja észrevehetetlenné oldódik. A cselekmény dogmatikai tartalma háttérbe szorul ebben az ösztönösnek, gyermekinek tűnő előadásmódban. Több ebben az interpretációban a közvetlenség, az együttérzés, mint a hittani kötöttség. A mesehangulat megteremtésében számottevő szerepe van a rózsaszín, a kék, a zöld és a fehér derűs összecsengésének. A tér mélységének érzékeltetése hozzávetőleges, logikája reneszánsz előtti logika. Az aedicula rózsaszín árkádjának felső pereme egybeesik a kép felső szélével, de a jobb oldali pillér olyan imapulthoz csatlakozik, amely a képsíknál beljebb helyezkedik el. A térillúzió megteremtésére irányuló törekvést jelez az is, hogy Mária köpenyének egy csücske ráhajlik az imapult középső kiszögellésére.
©Tátrai Vilmos
Benkő, Éva – Garas, Klára – Urbach, Zsuzsa, Ember, Ildikó – Takács, Imre (eds.), Old Masters’ Gallery Summary Catalogue Vol. 3: German, Austrian, Bohemian and British Paintings 3, Budapest, 25. o.
Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 91. o.
Végh, János, Fifteenth Century German and Bohemian Panel Paintings in Hungarian Museums, Corvina, Szépművészeti Múzeum, Budapest – Keresztény Múzeum, Esztergom, 1967, plate 4. j.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.