
Duzzasztó
Régi Képtár
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | flamand |
Készítés ideje | 1635 körül |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, tölgyfa |
Méret | 238 × 150 cm |
Leltári szám | 4045 |
Gyűjtemény | Régi Képtár |
Kiállítva | Szépművészeti Múzeum, Első emelet, Európai művészet 1600–1700 és Brit festészet 1600–1800, III. terem |
Az ilyen nagyméretű és magas művészi színvonalú oltárképek eredeti őrzési helyét, egy várost és benne egy templomot a művészettörténeti forráskutatás előbb utóbb nagy eséllyel azonosít, ennek a műnek az esetében azonban ez mindmáig nem történt meg. Stílusa alapján a festmény egyértelműen Rubens köréhez köthető, amely kör hosszú évtizedek óta intenzív kutatás tárgya, mégis, ennek az Angyali üdvözletnek a mesterét eddig egyetlen kutatónak sem sikerült teljes bizonyossággal azonosítania, hanem egyre csak a feltételezések száma gyarapodik. A szakértőket még az sem segítette nyomra vezetni, hogy a kompozíció egy kis méretű variált másolatát is ismerjük, amely egy 17. századi flamand kabinetszekrény díszítéséhez tartozik. Az oltárkép mindkét főszereplője nagyvonalúan megmintázott, súlyos, jelentőségteljes figura. Még a nemes profilú arkangyal hullámos hajfürtjei is súlyosan hullanak alá. Erőteljes az árnyékolása a Szentlélek galambját körülvevő angyalfiguráknak is, de könnyed mozgásuk, ujjongó, játékosan ünneplő gesztusaik üdítően lazítják a felhős, felső régió összképét. Hangsúlyos szerepet kapnak a ruhák és más kellékek: Mária vastag sárga ruhája (a gyakoribb piros helyett), a kivételesen szárnyatlan Gábriel arkangyal liturgikus öltözete, az arannyal hímzett brokátpalást, az imapultról aláhulló keleti szőnyeg, a varrókosárba tett hófehér gyolcs, amely Gábriel fehér ruhájához társul, a földön heverő liliom és a háttérben felsejlő magas oszloplábazat, mind-mind több egyszerű biblia-illusztrációnál.
©Tátrai Vilmos
Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 230. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.