
Férfiképmás
Régi Képtár
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | holland |
Készítés ideje | 1642 |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, tölgyfa |
Méret | 39,8 × 53,8 cm |
Szignó | Jelezve és datálva jobbra lent: Isak van Ostade 1642 |
Leltári szám | 282 |
Gyűjtemény | Régi Képtár |
Kiállítva | Szépművészeti Múzeum, Első emelet, Európai művészet 1600–1700 és Brit festészet 1600–1800, IV. terem |
A holland életképek jelentős részének nem csak elmesélhető, hanem tanító célzatú tartalma, általános értelmű jelképes üzenete is van. Számos képen látjuk viszont a halálra való meglehetően brutális emlékeztetésként a leölt, felhasított disznót. Vanitas-szimbólum a felfújt hólyag is, amely akármekkora is, bármikor kipukkadhat. A felhasított disznó ennek a csűrben játszódó jelenetnek is központi motívuma, és hozzá közel látunk egy kisfiút, aki a bejárati lépcsőn ülő kislány társaságában a hólyagot éppen felfújja. Ennek a résznek a megvilágítása a legerősebb, mert közel van a nyitott ajtóhoz, amelyen át a fény beárad. Homályban van ugyanakkor az a három férfi, aki a kút fölé hajolva mosakszik. A csűrnek padlóját és mennyezetét egyaránt látjuk, a tágas térhez képest oly kicsinyek az alakok, hogy egyiknek az arcvonásait sem tudjuk kivenni. Hangsúlyos a helyiség homálya és a benne uralkodó rendetlenség, mivel a köznapi cselekmény ilyen, a mindennapok paraszti tevékenysége által alakított környezetet kívánt. A számos részletet a laza ecsetjárás szinte lebegésben tartja. A színek között uralkodnak az okker és a barna árnyalatai, a színvilág monokrómiába hajlik. A festői virtuozitás egyik, a 17. századi holland művészetben különösen gyakori fajtája ez: hogyan lehet szűk, de gazdagon árnyalt színskálát alkalmazva kevéssel sokat kifejezni, átélhető, sűrű atmoszférát teremteni. A mindössze 28 évet élt Isaac van Ostade többek közt ezen a 21 éves korában festett képén tett tanúbizonyságot ebbéli tehetségéről.
©Tátrai Vilmos
Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 516. o., 296.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.