
Álló női akt
1800 utáni Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | spanyol |
Készítés ideje | 19. század vége |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, vászon |
Méret | 180,3 x 100 cm |
Szignó | lent, balra: I Zuloaga |
Leltári szám | 46.B |
Gyűjtemény | 1800 utáni Gyűjtemény |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
A fiatalon torreádori ambíciókat is dédelgető Zuloaga testközelből ismerte úgy a bikaviadalok világát, mint a szereplőit. A mértékletes színpalettával festett, a régi mesterek alkotásait idéző művei között kiemelt helyen szerepelnek a torreádorokat megörökítő portrék, amelyek között különleges helyet tölt be ez a képmás. A társai által „fánkárusnak”, vagyis „El Buñolerónak” becézett Carlos Albarrán fiatalon a jellegzetes spanyol fánk, a „buñuelo” árusításából élt, de alig húszévesen hivatást váltott és a madridi bikaviadal aréna kulcsfigurájává vált. Ő volt az, aki a viadalok nyitányaként kinyitotta a kaput és beeresztette a bikákat a térbe, hogy kezdetét vehesse a viadal. Hatvan éven át, nyolcvannégy éves koráig végezte ezt a feladatot, majd 1903-ban nyugdíjba vonult. 16 720 bikát látott megvívni a torreádorokkal. A festő az idős férfit a torreádorok díszes viseletébe öltöztette, mögötte vörös köpenyének árnyalatait adják vissza táj színei. Karakteres és beszédes vonásait, öregségében is délceg tartását négy portrén is megörökítette.
Lantos Adriána
Peregriny, János, Az Országos Magyar Szépművészeti Múzeum állagai. 3. rész, Új szerzemények. 1.füzet: a, Festmények; b, Festmények módjára kezelt műtárgyak, Országos Magyar Szépművészeti Múzeum, Budapest, 1914.
Tóth, Ferenc, Donátorok és képtárépítők. A Szépművészeti Múzeum Modern Külföldi Gyűjteményének kialakulása, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2012, 118., 171. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.