
Piaci jelenet
Régi Képtár
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | itáliai |
Készítés ideje | 1475–1480 körül |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | tempera, arany, nyárfa |
Méret | 44,8 × 42,9 × 3,5 cm |
Leltári szám | 2537 |
Gyűjtemény | Régi Képtár |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
Az ószövetségi történet szerint a perzsa Ahasvérós király felesége, Eszter – nevelőapja kérésére – titokban tartotta zsidó származását. Amikor azonban az udvar fő embere, Hámán a zsidók kiirtására biztatta a királyt egy büszkeségén esett sérelem miatt, Eszter hívás nélkül, a halált kockáztatva járult Ahasvérós elé, hogy közbenjárjon népe érdekében. „A király szolgái és a tartományok lakói mind tudják, hogy aki – férfi vagy nő – hívatlanul bemegy a királyhoz a belső udvarba, az a könyörtelen törvény szerint halállal lakol, ha csak a király feléje nem nyújtja aranyjogarát, mert akkor életben marad” (Eszter 4,11). Ahasvérus megbocsátott Eszternek a hívatlan látogatásért, aki így rábeszélhette a perzsa királyt, hogy vonja vissza a zsidók elpusztítására kiadott rendeletét. Botticelli követője játékos képzelettel kialakított építészeti környezetbe helyezi a szereplőket. Egyik oldalon a meglepetés, a másikon a várakozó izgalom gesztusai érzékeltetik a pillanat feszültségét.
A kép egy szélesebb kompozíció töredéke, amely egy kelengyeláda előoldalát díszítette. E ládák mindig párban készültek, és gyakran ábrázoltak házastársi erényeket hangsúlyozó történeteket. A bátor és hűséges Eszter itt a jó feleség mintaképeként jelenik meg, ellentétbe állítva Ahasvérós korábbi feleségével, az engedetlen Vasti királynéval, akinek elűzése a láda párján volt látható.
A 18. században vagy még korábban a két láda előoldalát alkotó festmény egyikét kétfelé, a másikat háromfelé vágták. Az így önálló képpé alakított töredékek közül hármat ma a firenzei Uffizi képtár, egyet a párizsi Louvre múzeuma őriz.
Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 637. o., 25.
Boskovits, Miklós, Toszkán kora reneszánsz táblaképek: Szépművészeti Múzeum, Budapest – Keresztény Múzeum, Esztergom, Corvina, Budapest, 1968, 44. sz.
Szigethi, Ágnes – Nyerges, Éva – Ruzsa, György – Barkóczi, István – Tátrai, Vilmos, Tátrai, Vilmos (ed.), Old Masters’ Gallery; A Summary Catalogue of Italian, French, Spanish and Greek Paintings: Museum of Fine Arts Budapest 1, Budapest, 1991, 109. o.
Sallay, Dóra, “Jacopo del Sellaio’s Stories of Vashti and Esther/Jacopo del Sellaio: Jelenetek Vasti és Eszter királyné történetéből”, Bulletin du Musée Hongrois des Beaux-Arts/Szépművészeti Múzeum Közleményei 124 (2019 [2020]), 67-94 o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.