
Krisztus és házasságtörő nő
Régi Képtár
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | itáliai |
Készítés ideje | 17. század közepe |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, vászon |
Méret | 101 x 140 cm |
Leltári szám | 83.7 |
Gyűjtemény | Régi Képtár |
Kiállítva | Szépművészeti Múzeum, Földszint, Barokk Csarnok |
A kép készülésének ideje a barokk korszaka, de a 17. század első felében és kivált Bolognában, a klasszicizáló irány fellegvárában a barokk stílus fogalmához társuló legelterjedtebb fogalmak – pompa, mozgalmasság, sodró lendület, népes statisztéria, heves pátosz – csak korlátozott mértékben bizonyulnak használhatónak. Giovanni Andrea Sirani festményén is a környezetből szinte semmit nem látni, négyre korlátozódik a szereplők száma, és taglejtésükben sincs semmi szertelen. Mégis, hamar kideríthető, hogy 1630 körül járunk, és feltétlenül több kényelmes címkézésnél, ha barokknak mondjuk a Guido Reni tanítványától származó művet. Egyik ismérve, hogy a szereplők háromnegyed alakban, közelnézetben jelennek meg, ami elbeszélő jeleneteknél korábban csak igen ritkán, néhány témára korlátozottan fordul elő. Ennél is fontosabb megkülönböztető jegy, hogy a kevés alak tekintélyes súllyal, ha nem is a zsúfoltság, de a telítettség érzetét keltve tölti be a kép terét. Ami az öltözetet illeti, az egzotikumon túl feltűnik a kelmék nehéz pompája. A bolognai kép legfontosabb barokk vonása azonban a moralizáló színpadiasság, amelytől igen távol áll az a novellisztikus előadásmód, amely ugyanennek a bibliai epizódnak egy szintén a Szépművészeti Múzeumban látható 15. századi feldolgozásán, Sellaio cassone-képén (ltsz. 2537) figyelhető meg. Végső soron a közelnézeti képkivágat is a deklamáló teatralitás szolgálatában áll, a “színészek” mozgását és mimikáját közvetlen közelről kísérhetjük figyelemmel.
©Tátrai Vilmos
Szigethi, Ágnes – Nyerges, Éva – Ruzsa, György – Barkóczi, István – Tátrai, Vilmos, Tátrai, Vilmos (ed.), Old Masters’ Gallery; A Summary Catalogue of Italian, French, Spanish and Greek Paintings: Museum of Fine Arts Budapest 1, Budapest, 1991, 111. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.