
Jan Hinlopen és Leonora Huydecoper képmása
Régi Képtár
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | itáliai |
Készítés ideje | 1480–1485 körül |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, tempera, fa |
Méret | átmérő: 76 cm |
Leltári szám | 1208 |
Gyűjtemény | Régi Képtár |
Kiállítva | Szépművészeti Múzeum, Első emelet, Európai művészet 1250-1600, XIII. terem |
A 15. századi Firenzében honosodott meg a kerek formátumú kép, a tondó. Ha bibliai témát ábrázolt is, világi volt a rendeltetése. Templomok helyett polgári otthonok falát díszítette. Az ún. desco da partóból alakult ki, abból a képpel díszített fatáblából, amelyen gyermekágyas anyáknak nyújtottak át ajándékot. A Szent János-tondó a Múzeum quattrocento gyűjteményének egyik legjelentősebb darabja, mégis, az alkotójának azonosítására tett minden eddigi kísérlet kudarcot vallott. A világvége víziókat papírra vető evangélistáról lévén szó, a festőnek minden oka meglett volna hősét a szent elragadtatás állapotában bemutatni. Ehelyett békés természeti környezetben bölcs, tudós humanistát látunk magunk előtt, akinek arca és testtartása egyaránt szellemi elmélyülést tükröz.
Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 283-284. o., 30.
Szigethi, Ágnes – Nyerges, Éva – Ruzsa, György – Barkóczi, István – Tátrai, Vilmos, Tátrai, Vilmos (ed.), Old Masters’ Gallery; A Summary Catalogue of Italian, French, Spanish and Greek Paintings: Museum of Fine Arts Budapest 1, Budapest, 1991, 47. o.
Sallay, Dóra – Tátrai, Vilmos – Vécsey, Axel (eds.), Botticelli to Titian: Two Centuries of Italian Masterpieces, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2009, 148-149. o., 15. sz. (Pócs, Dániel).
Sallay, Dóra – Tátrai, Vilmos – Vécsey, Axel (eds.), Botticellitől Tizianóig: az itáliai festészet két évszázadának remekművei, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2009, 148-149. o., 15. sz. (Pócs, Dániel).
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.