
Ábrahám elűzi Hágárt
Régi Képtár
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | itáliai |
Készítés ideje | 1520–1521 körül |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, vászon |
Méret | 73,7 × 56 cm |
Leltári szám | 90 |
Gyűjtemény | Régi Képtár |
Kiállítva | Szépművészeti Múzeum, Első emelet, Európai művészet 1250-1600, XVII. terem |
A szakirodalomban mindig teljes egyetértés volt afelől, hogy a Szent Rókust az angyal ápolja témájú oltárkép (ltsz. 1253) és a Szent Placidus attributúmaival ábrázolt bencés szerzetes portréja (ltsz. 1448) Moretto da Brescia alkotása. Mindkettő a mester érett korszakának fontos dokumentuma. Sokáig vitatott volt ugyanakkor a jelen portré szerzősége, és csak a legutóbbi években vált közmegegyezésé, hogy a bresciai mesternek ahhoz a korai korszakához tartozik, amelyben a lombardiainál még erősebben érvényesült a velencei stíluselem. A kép erős érzelmi töltetével magyarázható, hogy Lorenzo Lotto szerzősége is felmerült, de míg Lotto modelljei a lélek rejtett feszültségének kivetítésével szinte zavarba ejtik a nézőt, ezt a képmást az a finoman mélabús, poétikus hangulat jellemzi, ami Giorgione portréit, köztük az ún. Broccardo-képmást (ltsz. 94.). Mint Tizianót vagy Palma Vecchiót, a húszas évei elején járó Moretto da Bresciát is rabul ejtette a giorgionizmus lírai hangvétele. A fej és a kéz ellentétes irányú mozgása, csakúgy, mint a barettel, lazán festett hajjal keretezett, gyengéden modellált arcot megvilágító fény élettelivé teszi a kompozíciót. A képen megörökített ifjú enyhén felfelé néz, a kéz gesztusa enigmatikus: nem tudjuk, mire mutat? Csak sejthetjük, hogy a gesztus vallásos jelentéssel esetleg a földi lét hívságára figyelmeztet. A kesztyű sárgája és szürkéje, vagy a gallér piros foltja a sötét kabáton a delikát színeffektusok iránti magas fokú érzékenységről tanúskodnak.
©Tátrai Vilmos
Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 499. o., 98.
Szigethi, Ágnes – Nyerges, Éva – Ruzsa, György – Barkóczi, István – Tátrai, Vilmos, Tátrai, Vilmos (ed.), Old Masters’ Gallery; A Summary Catalogue of Italian, French, Spanish and Greek Paintings: Museum of Fine Arts Budapest 1, Budapest, 1991, 80. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.