
Férfiképmás
Régi Képtár
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | itáliai |
Készítés ideje | 1512–1514 körül |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, fa |
Méret | 115 × 93,9 cm |
Leltári szám | 1384 |
Gyűjtemény | Régi Képtár |
Kiállítva | Szépművészeti Múzeum, Első emelet, Európai művészet 1250-1600, XIX. terem |
Giorgione új stílusának köszönhetően a velencei festészet Toszkána legerősebb itáliai riválisává emelkedett. Ennek híre Rómába is eljutott, így az egyik legkiválóbb tanítvány, Sebastiano meghívást kapott a pápai udvarba. Itt Michelangelo klasszikus, eposzi heroizmusának igézetébe került, és ezt igyekezett vegyíteni a Giorgionétól örökölt lassú költőiséggel. És amikor Michelangelo Firenzébe távozott, Raffaello pedig pár évre rá meghalt, Sebastiano lépett elő Róma vezető festőjévé.
Ezt a rendkívüli portrét, amely talán egy humanistát ábrázol, nem sokkal Rómába érkezése után festette. A velencei örökség itt még túlsúlyban van: a férfi nagyon is kézzelfogható, monumentális jelenvalósága ellenére is mintha valamely nosztalgikus költemény ködlovagjaként lépne elénk. A lágy atmoszférikus hatások és napnyugtai fények sejtelmes aurát vonnak köré, habár a szigorú és letisztult geometrikus komponálásmódban Sebastiano már messzire távolodott mesterétől.
Piombo remekműve a reneszánsz portréművészet egyik csúcsteljesítménye. Pulszky Károlyt, a múzeum alapító igazgatóját mégis meghurcolták, végül pedig öngyilkosságba kergették a vásárlás miatt. Pulszky ugyanis Raffaello műveként szerezte a képet, ostoba politikus ellenfelei pedig úgy hitték, egy műalkotás minőségét festőjének hírneve határozza meg. A Férfiképmás ma a múzeum egyik legfontosabb emblémája, és e tény talán utólagos engesztelésül szolgál a kiváló műértő, és mementóként a “nagy nevek” áhítatos bűvöletében élő közönség számára.
Vécsey Axel
Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 544-546. o., 83.
Szigethi, Ágnes – Nyerges, Éva – Ruzsa, György – Barkóczi, István – Tátrai, Vilmos, Tátrai, Vilmos (ed.), Old Masters’ Gallery; A Summary Catalogue of Italian, French, Spanish and Greek Paintings: Museum of Fine Arts Budapest 1, Budapest, 1991, 96. o.
Sallay, Dóra – Tátrai, Vilmos – Vécsey, Axel (eds.), Botticelli to Titian: Two Centuries of Italian Masterpieces, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2009, 272-273. o., 69. sz. (Humfrey, Peter).
Sallay, Dóra – Tátrai, Vilmos – Vécsey, Axel (eds.), Botticellitől Tizianóig: az itáliai festészet két évszázadának remekművei, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2009, 272-273. o., 69. sz. (Humfrey, Peter).
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.