
Csendélet arany- és ezüsttárgyakkal
Régi Képtár
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | flamand |
Készítés ideje | 1672 |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, vászon |
Méret | 71,8 × 59,6 × 2,8 cm |
Leltári szám | 1226 |
Gyűjtemény | Régi Képtár |
Kiállítva | Szépművészeti Múzeum, Első emelet, Európai művészet 1600–1700 és Brit festészet 1600–1800, X. terem |
Amikor Jan Siberechts festői működését megkezdte, a flamand barokk és a holland realista tájképművészet számtalan alkotása csábíthatta követésre. A 17. század közepét már a stílusváltozatok olyan bősége jellemezte, hogy a szabad mintaképválasztás, sőt a személyes hangvétel keresése még egy kismester számára is magától értetődően adódott. Siberechtsnek ahhoz sem volt szüksége egy újító bátorságára, hogy két, már virágzó műfajt, a tájképet és az életképet egyesítse műveiben. Antwerpenből kíváncsian figyelte holland kortársait és nem röstellt bensőséges, köznapias szemléletet, hangzatosságtól mentes józan ábrázolásmódot tanulni tőlük. A gázlón való átkelés képeinek egyik leggyakoribb témája, ezt jelenítette meg 1672-ben szignált művén is. Ember- és állatalakot egyaránt kemény plaszticitással modellált, és hideg fényben fürdetett meg. A fűzfa és a nyírfa ágai, levelei szeszélyes mintát rajzolnak az égre. Ez az egyetlen mozgalmas elem a képen, mert a távolodó hegyek látványa ugyanazt a nyugalmat árasztja, mint az előtérbeli jelenet. A néző tekintetét és a lovon ülő korsós lányét egyaránt a lábát fürdető pásztorlány masszív alakja vonja magára. Csend és béke honol a tájon, hisz végső soron Siberechts Gázlója is a pásztori lét tisztasága, romlatlan egyszerűsége előtt hódol. Így lesz ez egészen a barbizoni iskoláig és nem egyszer azon is túl: a mindenkori városlakó természet utáni nosztalgiája újból és újból a tájkép felélesztőjének, kiapadhatatlan tápláló forrásának bizonyul.
© Tátrai Vilmos
Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 640. o., 225.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.