
Trónoló Mária gyermekével
Régi Képtár
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | spanyol |
Készítés ideje | 1660 |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, vászon |
Méret | 231 × 168 cm |
Leltári szám | 5848 |
Gyűjtemény | Régi Képtár |
Kiállítva | Szépművészeti Múzeum, Első emelet, Európai művészet 1600–1700 és Brit festészet 1600–1800, VIII. terem |
Tiepolo megformálásában már találkoztunk ezzel a spanyoloknak oly kedves témával. A madridi udvari festőtől származó változat mintegy száz esztendővel korábbi. Az ágaskodó fehér paripán ülő szent kísérteties fekete köpenyével, elmosódó arcvonásaival túlvilági jelenség. Míg a földre tiport két szaracén bizonyos plaszticitással van megfestve, a halottaiból föltámadt apostol figuráját a folyékony, lazúros festékfelvitel áttetszően légiessé teszi. A ló sörénye, a vörös öv, a zászló és a fehér lepel súlytalanul kavargó részletek. Érezhető, hogy a művészre mekkora vonzerőt gyakorolt a flamand mesterek, Rubens és Van Dyck szín- és formavilága.
Tátrai Vilmos
Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 128-129. o., 165.
Szigethi, Ágnes – Nyerges, Éva – Ruzsa, György – Barkóczi, István – Tátrai, Vilmos, Tátrai, Vilmos (ed.), Old Masters’ Gallery; A Summary Catalogue of Italian, French, Spanish and Greek Paintings: Museum of Fine Arts Budapest 1, Budapest, 1991, 151. o.
Nyerges, Éva, Spanish Paintings, A Szépművészeti Múzeum gyűjteményei/The Collections of the Museum of Fine Arts, Budapest, Museum of Fine Arts, Budapest, 2008, 134-135. o., 60. sz.
Pérez Sánchez, Alfonso E., Prieto, Benito Navarrete (ed.), Pintura barroca en España, 1600–1750, Cátedra, Madrid, 2010, 289. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.