
Zakariás pápa feladja a bencés rend ruháit a longobárd királyi családra
Régi Képtár
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | német |
Készítés ideje | 1435–1440 körül |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | tempera, fenyő és lucfenyő |
Méret | 100 x 72 cm |
Leltári szám | 1636 |
Gyűjtemény | Régi Képtár |
Kiállítva | Szépművészeti Múzeum, Első emelet, Európai művészet 1250-1600, XIV. terem |
A képen a mai néző számára korántsem meggyőző a tér ábrázolása. Az apró angyalok mellett óriásnak tűnik a hosszú hajú, karcsú Mária és a piros lepelbe bugyolált csuklyás József alakja. Sok és sokféle motívum zsúfolódik össze, kakas és kendők a gerendákon, galambok a dúcnál az istálló tetején, juhok, amelyek a pásztorokkal érkeztek. Az egyik pásztor szikla tetején dudál, a másik arra az angyalra figyel, akinek szavait írásszalagon mi is elolvashatjuk. „Quem genuit adoravit” (Térdepelve imádta, akit szült), ez áll rajta, míg a másikon: „Gloria in excelsis Deo” (Dicsőség a magasságban Istennek). Az istállóból felénk fordul az ökör és a szamár. Aranyháttér határolja a jelenetet, elöl a puszta földön térdepelnek a Jézust adorálók, még előrébb szőnyegmintává stilizált virágok nőnek ki a földből. A bécsi iskolázottságú cseh gótikus festő kortárs nézői mindebben biztosan nem rendetlenséget, káoszt láttak, hanem Jézus születésének és a Pásztorok imádásának az evangéliumokhoz hű megjelenítését, áhítatot kiváltó megidézését. Azt is bizonyára magától értetődőnek vették, hogy Jézus a jászolban fekszik, és nem kifogásolták, hogy a dicsfény fémmé merevedett oválisán a föld fölött lebeg. A festmény készültekor firenzei művészek már magukévá tették a távlattan optikai és geometriai törvényszerűségekkel megalapozott szabályait, amelyek nem csak a tér illúzióját teremtették meg a kép síkján, hanem újfajta, áttekinthető rendet, logikát is vittek bármely cselekmény ábrázolásába.
©Tátrai Vilmos
Benkő, Éva – Garas, Klára – Urbach, Zsuzsa, Ember, Ildikó – Takács, Imre (eds.), Old Masters’ Gallery Summary Catalogue Vol. 3: German, Austrian, Bohemian and British Paintings 3, Budapest, 87. o.
Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 435-436. o., 335.
Végh, János, Fifteenth Century German and Bohemian Panel Paintings in Hungarian Museums, Corvina, Szépművészeti Múzeum, Budapest – Keresztény Múzeum, Esztergom, 1967, 14. sz., plate 14 (Master of the Hohenfurt / Vissy Brod Way to the Calvary, c. 1430
. j.
Niedzielenko, Andrzej – Vlnas, Vít – Stolárová, Lenka (eds.), Silesia: A Pearl in the Bohemian Crown: Three Periods of Flourishing Artistic Relations, Národní galerie v Praze, Praha, 2006, I.2.53. sz.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.