
Sienai Szent Bernardin
Régi Képtár
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | itáliai |
Készítés ideje | 17. század második fele |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, vászon |
Méret | 72 × 57 cm |
Leltári szám | 480 |
Gyűjtemény | Régi Képtár |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
A párdarabként összetartozó két festmény (ltsz. 480 és 481) a végpontján áll annak a folyamatnak, melynek során az Ótestamentum egyik pozitív, és az Újtestamentum egyik negatív hősnője fokozatosan hasonult egymáshoz. A firenzei késő-barokk mester két szelíd arckifejezésű és szép hölgy félalakját festette meg. A témák eredendő brutalitásából nem sok maradt. Az árnyékolás puhasága, a bőr bársonyossága, a ruha laza gyűrődése, a részletek egyenletesen gondos kidolgozása, a kontrasztokat elsimító modellálás bármiféle sokkoló effektus ellenében hat. Marinari mestere Carlo Dolci volt, és mind a mester, mind a tanítvány előadásmódja épp oly távol áll Caravaggio drámai naturalizmusától, mint az érett barokk patetikus mozgalmasságától. A párdarabok kompozíciójukban is simulékonyan egészítik ki egymást. Juditot háromnegyed-profilban, Salomét szembenézetből látjuk, Keresztelő Szent János profilban bemutatott fejével ellentétben Holofernész élettelen arca felénk fordul. Az asszír hadvezér homlokán, száján még hagyott némi nyomot a haláltusa, de Szent János feje a csipkés kendőn és a díszes tálcán inkább már a halál békéjével vígasztal, mint iszonyatával rettent. A szokásos attribútumokon túl, amilyen Judit kardja vagy Heródiás lányának kezében a fémtál, a festő érzékeltetni kívánt bizonyos különbségeket is. Salome loknis frizurája sokkal rendezettebb, mint Judit kibontott haja a szelíden elszabaduló tincsekkel, és ruházatának is nagyobb az ornamentikai gazdagsága, választékosabb az eleganciája, mint Judit öltözékéé.
© Tátrai Vilmos
Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 414-415. o.
Szigethi, Ágnes – Nyerges, Éva – Ruzsa, György – Barkóczi, István – Tátrai, Vilmos, Tátrai, Vilmos (ed.), Old Masters’ Gallery; A Summary Catalogue of Italian, French, Spanish and Greek Paintings: Museum of Fine Arts Budapest 1, Budapest, 1991, 73. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.