
Farsangi jelenet (február)
Régi Képtár
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | itáliai |
Készítés ideje | 1515 körül |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, fa |
Méret | 71,5 × 55 cm |
Leltári szám | 71.23 |
Gyűjtemény | Régi Képtár |
Kiállítva | Szépművészeti Múzeum, Első emelet, Európai művészet 1250-1600, XVIII. terem |
Kleopátra gyakori szereplője volt azoknak a Híres férfiak és asszonyok képsorozatoknak, amelyek a quattrocentóban váltak igazán divatossá. A műfaj 16. századi továbbélésének a barokkban is kedvelt formája a félalakos típus, amely lehetőséget adott a hősök és hősnők elmélyültebb lélektani jellemzésére, emberközeli bemutatására. Puligo képe ennek a típusnak egy korai példája. Kleopátra az ókor más híres öngyilkos asszonyaihoz csak annyiban „méltó”, hogy inkább választotta az önkéntes halált, mintsem az ellenség kezére jusson. Lucretiával, Porciával, Sophonisbával, a tiszta erkölcs e mintaképeivel ellentétben azonban, ő volt a regina meretrix, a királyi kéjnő, ahogyan Boccaccio nevezi De claris mulieribus című könyvében, a hasonló témájú képzőművészeti alkotások egyik legnépszerűbb irodalmi forrásában. Kleopatra alakja tehát elsősorban az omnia vincit amor közhelybölcsességének, a szerelem mindenhatóságának és csapdáinak illusztrálására volt alkalmas. Puligo nem minden hatásvadászat nélkül vetíti elénk szépség és halál találkozásának pillanatát. A kislányosan kerek arcú Kleopátra ég felé fordítja szemét, érzéki ajka utolsó sóhajra nyílik, tunikája lecsúszik kebléről, gömbölyded karja, keze már erőtlenül tartja a testébe maró kígyót. A végtelenül puha formák, a túlfinomított sfumato, a megédesített színek és a negédes kifejezés arról vallanak, hogy Andrea del Sarto tanítványa némi egyoldalúsággal alakította tovább mestere művészetének sokkal differenciáltabb eszközeit.
©Tátrai Vilmos
Szigethi, Ágnes – Nyerges, Éva – Ruzsa, György – Barkóczi, István – Tátrai, Vilmos, Tátrai, Vilmos (ed.), Old Masters’ Gallery; A Summary Catalogue of Italian, French, Spanish and Greek Paintings: Museum of Fine Arts Budapest 1, Budapest, 1991, 99. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.