
Férfiképmás
Régi Képtár
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | itáliai |
Készítés ideje | 1580 körül |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, vászon |
Méret | 149 × 90 cm |
Leltári szám | 117 |
Gyűjtemény | Régi Képtár |
Kiállítva | Szépművészeti Múzeum, Első emelet, Európai művészet 1250-1600, XXI. terem |
A kereszten függő, dicsfénytől övezett Krisztus mögött sötéten torlódnak a felhők, mert, mint a Bibliában áll: “A hatodik óra körül sötétség támadt az egész földön s egészen a kilencedik óráig tartott” (Lk 23,44). Magdolna a fájdalom pátoszával tekint fel a keresztre, János gyengéden tartja ölében az ájult Máriát. A dráma csúcspontján vibrálnak a színek, Jeruzsálem városa valószerűtlenül lebeg a háttérben. Ám Veronese világában fájdalom és pátosz nem torzítja el a formákat, nem csorbítja a harmóniát, amely itt a klasszikus szépségű alakok nagyívű összekapcsolásában mutatkozik meg. A kései,1580 körüli műhöz készült rajzvázlatot a bayonne-i Musée Bonnat őrzi.
Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 746. o., 102.
Szigethi, Ágnes – Nyerges, Éva – Ruzsa, György – Barkóczi, István – Tátrai, Vilmos, Tátrai, Vilmos (ed.), Old Masters’ Gallery; A Summary Catalogue of Italian, French, Spanish and Greek Paintings: Museum of Fine Arts Budapest 1, Budapest, 1991, 129. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.