
Csendélet nyúllal, galambbal és káposztával
Régi Képtár
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | osztrák |
Készítés ideje | 1430–1435 körül |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, lucfenyő |
Méret | 99 x 65,3 cm |
Leltári szám | 1631 |
Gyűjtemény | Régi Képtár |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
Máté evangéliumában (21, 6 -11): „A tanítványok pedig elmentek, és úgy cselekedtek, ahogy Jézus parancsolta nekik: odavezették a szamarat a csikójával együtt, ráterítették felsőruhájukat, Jézus pedig felült rá. A sokaság az útra terítette felsőruháját, mások ágakat vagdaltak a fákról, és az útra szórták. Az előtte haladó és az őt követő sokaság pedig ezt kiáltotta: Hozsánna Dávid Fiának! Áldott, aki jön az Úr nevében! Hozsánna a magasságban! Amint beért Jeruzsálembe, felbolydult az egész város, és ezt kérdezgették: Kicsoda ez? A sokaság ezt mondta: Ő Jézus, a galileai Názáretből való próféta.” A bécsi mester igencsak szűkszavúan és kevéssé részletezően ábrázolja az eredendően sokszereplős és mozgalmas jelenetet. Az internacionális gótika lágy stílusát megkeményíti, az alakokat merev testtartásban jeleníti meg, és a hieratikus szigort a ruhák redőzésében is érvényesíti. A szamáron ülő Jézus vörös, és a mellette vonuló Péter apostol kék leplén a szín tónusfokozatai még finomak, lágyak, de a belső kontúrok már a pedantéria egy fajtájával megzabolázottak. A szükséges minimumra korlátozódik az építészeti kulissza is. Az arcokon feltűnik a szem fehérjének barátságtalan villanása, ugyanakkor megmarad a korábban dívó stílusból a levelek és virágok ornamentummá stilizálása. Jól érezhető a festő igyekezete, hogy Krisztus és tanítványai méltóságteljes megjelenését az előttük hódoló két fiú alázatával és plebejus köznapiságával ellenpontozza. A kép eredetileg ugyanannak az oltárműnek alkotta részét, mint az Utolsó vacsora (ltsz. 1634)
©Tátrai Vilmos
Benkő, Éva – Garas, Klára – Urbach, Zsuzsa, Ember, Ildikó – Takács, Imre (eds.), Old Masters’ Gallery Summary Catalogue Vol. 3: German, Austrian, Bohemian and British Paintings 3, Budapest, 86-87. o.
Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 425-426. o., 333.
Végh, János, Fifteenth Century German and Bohemian Panel Paintings in Hungarian Museums, Corvina, Szépművészeti Múzeum, Budapest – Keresztény Múzeum, Esztergom, 1967, plates 7-8 (idem). j.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.