
Az oszlophoz kötözött Krisztus
Régi Képtár
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | itáliai |
Készítés ideje | 1520 körül |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, fa |
Méret | 45,3 × 38,5 cm |
Leltári szám | 4247 |
Gyűjtemény | Régi Képtár |
Kiállítva | Szépművészeti Múzeum, Első emelet, Európai művészet 1250-1600, XIX. terem |
Amikor a zsidó főpap által Krisztus ellen feltüzelt tömeg a római helytartótól, Pilátustól a halálos ítéletet követelte, utóbbi „Vizet hozatott, s a nép szeme láttára megmosta kezét: „Ennek az igaz embernek vére ontásában én ártatlan vagyok – mondta. – Ti lássátok!” (Máté 27, 24)
Az antiklasszikus stílusú ferrarai mester a Passió-jelenetet bizarr hangsúlyokkal, karikírozó előadásmódban állítja színre. Üresen hagyja az előteret, fokozva ezzel a középtérben játszódó jelenet zsúfoltságát: az izgatott nyüzsgést Pilátus és Jézus körül, akit a pribékek megkötözve Pilátus színe elé kényszerítenek. Primitív dühöt kifejező vad gesztusok dominálják a baloldalt, míg a jobb oldal a fölény, a civilizált intrika és a közöny térfele. A vonalak erőteljes görbéket írnak le, a formák és az arányok eltorzulnak, a ruhák és a leplek önálló életre kelnek. Az erkélyről kihajló két mellékalak (a zöld ruhás ugyanazt a turbán-paródiát viseli, mint az egyik vádló a jobb szélen) mintha zavartan keresné az esemény értelmét. A lépcsőn csípőre tett kézzel nyeglén pózol egy római katona. Elégedetten gyönyörködik az elébe táruló látványosságban, mintha csak az ő szórakoztatására rendezett színjáték volna. A közönséges, harsány pantomim elegáns, nemes környezetben játszódik, a festő a nyers cselekményt szépséggel ellenpontozza. A márványlépcső, a levélmotívumokkal díszített oszlopok, az erkélyt alátámasztó pilaszterek és a mellvéd domborműve dekoratív keretbe foglalják az önkény és kiszolgáltatottság örök drámáját.
© Tátrai Vilmos
Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 423. o.
Szigethi, Ágnes – Nyerges, Éva – Ruzsa, György – Barkóczi, István – Tátrai, Vilmos, Tátrai, Vilmos (ed.), Old Masters’ Gallery; A Summary Catalogue of Italian, French, Spanish and Greek Paintings: Museum of Fine Arts Budapest 1, Budapest, 1991, 77. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.