
Női képmás
Régi Képtár
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | itáliai |
Készítés ideje | 1504-1505 körül |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, fa |
Méret | 81,5 × 95,3 cm |
Leltári szám | 4944 |
Gyűjtemény | Régi Képtár |
Kiállítva | Szépművészeti Múzeum, Első emelet, Európai művészet 1250-1600, XX. terem |
A festmény évtizedeken át egy északi hatás alatt dolgozó velencei mester, Marco Marziale műveként szerepelt a szakirodalomban, de ma már a lombard reneszánsz festészet minden mérvadó kutatója Bernardino Luini korai korszakába helyezi, amikor a festő stílusában még nem vált uralkodóvá a leonardói kompozíciók és arctípusok átvétele.
Az üres keresztből, a tájháttérből és az égből csak keveset látunk. Mária, mint német Pietà-szobrokon, ölében tartja Jézust, aki anyja vállán nyugtatja jobbját. Az egyik lábát Magdolna tartja kezében, mint ereklyét, és a sebre irányítja tekintetét. A fejnél János evangélista tartja a Megváltót. A turbános Arimateai József könnyeit törölve harapófogót, mögötte Nikodémusz kalapácsot tart kezében, vagyis attribútumaik a keresztlevétel eszközei. A kép szélén profilban ábrázolt, díszes öltözetű nőalak bizonyosan a festmény megrendelője. Férje a kereszt tövében, szőrmegalléros köpenyt és fekete sapkát visel. A József és Nikodémusz között felbukkanó arc alighanem a festő önarcképe. Szintén inkább kortársi, mint evangéliumi szereplőnek tűnik a feketeruhás nő a bepólyázott gyerekkel, és az a szakállas, behunyt szemű férfi, akinek kalapján pompás medál ékeskedik. Az itt-ott csíkos ruházat sokféle színe frissé, elevenné teszi az összhatást, amiben az erős nappali fénynek nem csekély szerepe van. Az összbenyomásnak nem kevésbé fontos összetevője a testtartások, mozdulatok és a ruharedők szögletessége, a szereplők intarziához hasonlítható összeillesztése.
©Tátrai Vilmos
Pigler, Andor, Katalog der Galerie Alter Meister, 1-2. Museum der Bildenden Künste, Szépművészeti Múzeum, Budapest. 2, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967, 417. o., 68.
Szigethi, Ágnes – Nyerges, Éva – Ruzsa, György – Barkóczi, István – Tátrai, Vilmos, Tátrai, Vilmos (ed.), Old Masters’ Gallery; A Summary Catalogue of Italian, French, Spanish and Greek Paintings: Museum of Fine Arts Budapest 1, Budapest, 1991, 69. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.